Debat - find din vinkel
På den side kan du finde inspiration til at vælge en vinkel til din debatterende artikel om journalistikkens rolle i samfundet i dag. Vi foreslår tre forskellige vinkler, men det er vigtigt at understrege, at de bare er forslag.
Brug vores forslag som inspiration, og vælg en vinkel, som du selv synes, er interessant. Så bliver opgaven meget sjovere, både at skrive og læse.
- Vinkel 1: Journalistikken bør spille en kritisk rolle i forhold til samfundsmæssige emner
- Vinkel 2: Journalistikken bør spille en konstruktiv rolle i forhold til samfundsmæssige emner
- Vinkel 3: Der er brug for både kritisk og konstruktiv journalistik i diskussionen af samfundsmæssige emner
- Hjælp til det debatterende afsnit
Vinkel 1: Journalistikken bør spille en kritisk rolle i forhold til samfundsmæssige emner
Denne vinkel argumenterer for det synspunkt, at journalistikken bør spille en kritisk rolle i forhold til samfundsmæssige emner. Hvis du vælger denne vinkel, mener du altså, at journalistik skal fokusere på problemer og konflikter frem for løsninger.
Det vil måske være din holdning, at konstruktiv journalistik misforstår journalistikkens rolle i samfundet, når den vil løse problemer i stedet for at afdække dem. Det vigtigste er at få problemerne frem i lyset - ikke at forsøge at løse dem. Det har journalister hverken tid eller uddannelse til at gøre.
Hvis du vælger denne vinkel, kan du styrke din argumentation ved at henvise til Asger Juhls tekst. Du kan f.eks. tage udgangspunkt i Juhls synspunkt om, at der er brug for journalistik, der kan fokusere på samfundets fejl og mangler uden at behøve at tænke i konstruktive løsninger. Den kritiske journalistik kan fokusere alle sine arbejdstimer og ressourcer på at afdække samfundets problemer. Det er en vigtig opgave, som det kun er journalisterne, der kan tage sig af. Den opgave vil blive forsømt, hvis journalisterne også skal tænke en konstruktiv vinkel ind i alle deres historier. De har ikke tid til begge ting.
Et andet argument er også, at kritiske journalistik er en for...