Diskussion af teksterne

I denne del af opgavehjælpen til den debatterende artikel ”Hvad litteraturen kan betyde for os” får du hjælp til at arbejde med teksterne fra opgavesættet. Først får du nogle arbejdsspørgsmål, som kan hjælpe dig til at få hul på teksterne og give dig gode idéer til diskussionen i din debatterende artikel.

For hver tekst giver vi dig også et sammendrag og en gennemgang af de vigtigste synspunkter. Dernæst præsenteres du for forslag til diskussion af teksten. 

Først ser vi nærmere på Alen Causevic’ kronik ”Strunge, Kerouac, Hemingway og Knausgård integrerede mig i Danmark”. Teksten argumenterer for, at litteraturen kan have en meget stor betydning for arbejdet med at integrere folk i det danske samfund, fordi litteraturen lærer os om alle de mange verdensanskuelser og livsformer, der findes. Argumentet baserer sig på skribentens egne oplevelser som indvandrer til Danmark.

Dernæst gennemgår vi et kort videoklip fra Syddansk Universitet, hvor litteraturprofessor Peter Simonsen fortæller om, ”Hvad litteraturen kan”. Hans hovedpointe er, at litteraturen kan underholde og forføre os og dermed have betydning for vores dannelse.

Til sidst fokuserer vi på youtuberen Josefine Mays video ”17 bøger i 2017”. På opfordring fra sine følgere giver May her en oversigt over de bøger, hun har læst det forgangne år. Det klip, der er udvalgt til opgavematerialet viser nogle få boganbefalinger. Her bliver det tydeligt, at Josefine May har en uhøjtidelig tilgang til litteraturen og især sætter pris på det fællesskab, hun er med til at skabe omkring sine læseoplevelser.

Vejledning til at diskutere i en debatterende artikel

Hvis du gerne vil have mere hjælp til at skrive diskussionen i en debatterende artikel, kan du finde det her:

Den diskuterende del af artiklen