Debat – find din vinkel

På denne side kan du finde inspiration til at vælge en vinkel til din debatterende artikel om "Hvad litteraturen kan betyde for os". Vi foreslår tre forskellige vinkler, men der findes selvfølgelig mange andre indgangsvinkler til en diskussion af, hvad litteraturen kan betyde for os. Vores vinkler er ment som tre gode forslag til inspiration, men det bedste og sjoveste er, hvis du selv kan finde en vinkel på debatten om, hvad litteraturen kan betyde for os. Det må meget gerne være en vinkel på emnet, hvor du kan mærke, at holdningerne faktisk betyder noget for dig.   

Litteratur kan lære os at forstå mennesker, der er anderledes end os selv

Litteraturen kan have en opdragende eller uddannende virkning på sine læsere. Vi bliver nemlig sat i et andet menneskes sted, når vi læser. Vi oplever verden gennem de fiktive personers øjne, der kan have et helt andet perspektiv på verden, end vi selv har. Litteraturen kan på den måde gøres os klogere på andre mennesker.

Vi kan finde belæg for denne vinkel hos Alen Causevic og Peter Simonson, om end på ret forskellige måder.

Causevic bruger sin personlige erfaring som eksempel på, hvordan litteraturen kan lære os at forstå, hvordan andre mennesker tænker. Causevic kommer selv fra en bosnisk indvandrerfamilie, hvor man har haft en række bestemte forestillinger om eksempelvis religion, køn, seksualitet og eksistens. Da han begyndte at læse digteren Michael Strunge, lære Causevic, at der var andre måder at anskue verden på, end den verdensanskuelse, han var vokset op med.

Causevic mener, at litteraturen ændrede hans liv til det bedre, fordi den lærte ham at forstå verden og andre mennesker på en ny måde. Han mener især, at litteraturen hjalp ham til at overskride skellet mellem det danske samfund og hans bosniske indvandrerfamilie. Litteraturen hjalp altså hans integration.

Derfor er Alen Causevic meget opsat på, at andre indvandrere skal læse litteratur. Han mener, at litteraturen bør bruges mere målrettet i integrationsarbejdet, så andre kan få den samme oplevelse, som han selv fik af at læse Michael Strunge.

Causevic gør sit for at hjælpe unge indvandrere med at opdage litteraturens muligheder. Han arbejder nemlig som lektiehjælper på VUC, hvor han bl.a. hjælper de studerende med at skrive opgaver om litteratur.

Skal det

...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind