I denne opgavehjælp giver vi dig inspiration og vejledning til at skrive debatterende artikel om ”Hvad litteraturen kan betyde for os”. Det er opgave 3 i det vejledende opgavesæt 1 på HF fra august 2018.
Vi gennemgår de tre tekster i opgavesættet og hjælper dig med at beskrive teksternes hoved- og undersynspunkter. Vi giver dig også inspiration til at diskutere teksternes synspunkter på en nuanceret måde. Endelig præsenterer vi dig for en række mulige vinkler til den debatterende del af din artikel.
Opgaveformulering
Skriv en debatterende artikel, hvor du med udgangspunkt i konkrete eksempler undersøger og diskuterer, hvad litteratur kan betyde for os og forsøger at overbevise din læser om dine synspunkter.
I din artikel skal du inddrage "Strunge, Kerouac, Hemingway og Knausgård integrerede mig i Danmark" (tekst 3a), "Hvad litteraturen kan" (tekst 3b ) og "17 bøger i 2017" (tekst 3c )
I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:
- at diskutere, hvad litteratur kan betyde for os ved at inddrage hovedsynspunkter og argumenter fra Strunge, Kerouac, Hemingway og Knausgård integrerede mig i Danmark (tekst 3a), Hvad litteraturen kan (tekst 3b ) og 17 bøger i 2017 (tekst 3c )
- at underbygge din egen argumentation med konkrete eksempler
- at præsentere emnet gennem en fokuseret indledning og diskussion, og forsøge at overbevise din læser gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation med en afslutning, der markerer dit synspunkt
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider á 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum)
Hvis du gerne vil have mere hjælp til opgavetypen, har Studienet lavet en vejledning til debatterende artikel. Vejledningen hjælper dig med, hvordan opgavetypen skal skrives og bygges op, og hvad du skal huske at have med.