Layout og brugervenlighed
Layout handler både om æstetik og funktionalitet
Når du analyserer en hjemmesides layout, kan begrebet layout dels dække over sidens æstetik (hvor flot og indbydende den ser ud) og sidens funktionalitet (hvor godt siden fungerer, og hvor let det er for målgruppen at navigere rundt). Begge elementer hænger sammen med sidens brugervenlighed.
På denne side gennemgår vi, hvordan du i forbindelse med hjemmesidens æstetik kan se på dens farvevalg, og hvordan du i forbindelse med sidens funktionalitet kan se på dens brugergrænseflade (interface).
Se på hjemmesidens farvevalg
Det er altid en god ide at analysere, hvilke farver hjemmesiden bruger. Det gælder fx baggrundsfarve, tekstfarve, farver på billeder samt farver på knapper og bannere. Farver er interessante, fordi de typisk signalerer noget til brugeren.
Her er nogle eksempler på, hvad vi typisk forbinder farverne med:
Rød: fare/advarsel, aggression, passion, kærlighed.
Lyserød: feminint, børn (af hunkøn), dagdrømme/fantasier.
Gul: falskhed, tilbud/lavpris, sommer.
Orange: energi, varme.
Grøn: natur/miljø, vækst, fornyelse, håb, balance.
Blå: maskulint, professionalisme, stabilitet, renhed, vand.
Lilla: det overnaturlige/spirituelle, kreativitet, højtidelighed.
Derudover kan den enkelte farve være varm eller kold i farvetonen.
Prøv at holde hjemmesidens valg af farver op m...