Fortælleteknik

"Foran Alteret" har en fortælleteknik, der kan beskrives som filmisk, selvom filmen først var på vej til at blive opfundet, da novellen blev skrevet. Filmisk fortælleteknik betyder, at novellen er skrevet, så vi som læsere næsten føler, at vi ser en film i vores indre, når vi læser den.

Fortælleren er en skjult, alvidende tredjepersonsfortæller og dermed næsten usynlig i fortællingen. Der er lavt fortælletempo, medsyn og scenisk fremstillingsform, som giver læseren en følelse af at være til stede, mens handlingen fortælles.

Synsvinklen er kombineret indre og ydre, og den indre synsvinkel bryder med den filmiske oplevelse, fordi et kamera ikke kan kigge ind i hovedet på folk. Passagerne med indre synsvinkel er dog mest flashbacks, hvor vi ser personernes fortid som en ny scene.

Fortælleren er en skjult, alvidende tredjepersonsfortæller

Fortælleren er skjult i ”Foran Alteret”. Det kan vi se, fordi fortælleren ikke træder frem som en person eller karakter i fortællingen. Der er heller ingen fortællerkommentarer til handlingen. Derfor er det heller ikke en førstepersonsfortæller (jegfortæller), som fortæller fra sit personlige synspunkt. Fortælleren er dermed en skjult tredjepersonsfortæller.

Fortælleren er også alvidende. Det kan vi se, fordi det ikke kun er den ydre handling, der beskrives. Personernes tanker og følelser bliver også beskrevet, hvilket betyder, at det ikke er en objektiv fortæller. Fortælleren har adgang til alle personernes indre og er derfor heller ikke personbunden. Fortælleren er dermed en skjult, alvidende tredjepersonsfortæller.

Virkning

De...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind