Miljø

I Andersens eventyr er miljøet næsten altid forenklet. Dvs. at det er ikke lige så nuanceret og mangfoldigt, som det er i virkeligheden. Forenklingen af miljøet er et typisk eventyrtræk, der gør, at figurerne og temaerne står klarere frem og virker almene.

Typer af miljø

Der er to typiske miljøer, som går igen i Andersens eventyr:

  • Et klassisk eventyrmiljø med universelle kongeriger/kejserriger. Her er der konger/kejsere, prinser og prinsesser, hekse, fattige folk, dyr med menneskelige træk, osv. (Fx: ”Fyrtøjet”, ”Nattergalen”, ”Svinedrengen”, ”Klokken”, ”Den lille Havfrue”, ”Kejserens nye Klæder”, ”Klods-Hans”).
  • Et biedermeiermiljø med hyggelige stuer, landsbyer, kirker, små haver, små besjælede væsener og ting. Her hersker på overfladen en dejlig
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind