Analyse

På de følgende sider laver vi en grundig analyse af H.C. Andersens eventyr "Klokken".

Her gennemgår vi alle de væsentlige punkter, der som regel er med i en analyse af et kunsteventyr. Desuden ser vi på de særlige træk, der typisk kendetegner H.C. Andersens eventyr:

Personkarakteristik

Miljø

Sprog og symboler

Fortæller og synsvinkel

Komposition

Eventyrtræk

Vi indleder analysen med at stille en række arbejdsspørgsmål til ”Klokken”. Det er en god idé, hvis du læser spørgsmålene først og selv forsøger at svare på dem, før du læser vores svar. Når du selv har forsøgt at besvare arbejdsspørgsmålene, kan du læse vores svar for at se, hvad vi har fået ud af ”Klokken”. Bemærk, at der sagtens kan være andre aspekter og detaljer, som vi ikke har med i vores analyse.

Uddrag

Her får du et kort uddrag fra vores analyse:

Tekstens opbygning følger berettermodellen i meget grove træk

Berettermodellen er en model, der beskriver spændingen eller intensiteten i en teksts handlingsforløb. Den er udviklet som et skema med syv faser, som en fortælling typisk bevæger sig igennem. I nogle faser er spændingsniveauet lavt. I andre er det meget højt. Vi kan bruge berettermodellen til at få en indblik i spændingsopbygningen i en tekst. Modellen kan være med til at forklare, hvorfor nogle tekster ganske enkelt er mere spændende og medrivende end andre. Samtidig kan den skabe overblik i et handlingsforløb, der ellers kan virke lidt tilfældigt.

Det er vigtigt, at du bruger berettermodellen med omtanke, når du laver analyserer en tekst ud fra den. Dit fokus skal være på, hvordan berettermodellens forskellige faser viser sig i den tekst, du analyserer. Teksten skal ikke være et bevis for berettermodellen. Det skal omvendt være berettermodellen, der gør det mere tydeligt, hvordan den litterære tekst er bygget op.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind