Klokken

I denne analysehjælp giver vi dig hjælp til at forstå kunsteventyret ”Klokken”. Analysehjælpen er lavet, så du kan få hjælp til alle dele af en analyse, fortolkning og perspektivering af ”Klokken”.

”Klokken” er skrevet af H.C. Andersen og udkom første gang i 1845. Teksten var også del af H.C. Andersens samling Eventyr. 1850, der udkom i 1849. Der kan derfor være lidt forvirring om udgivelsesåret, men originalteksten blev første gang trykt i 1845. 

”Klokken” handler kort fortalt om et samfunds søgen efter en klokke. Mange mennesker kan høre en fantastisk og forunderlig klokkeklang inde fra skovens dyb. De fleste vender om efter kort tid, fordi vejen er for besværlig, eller fordi de fejlagtigt mener, at de har fundet klokken. En kongesøn og en fattig dreng er dog fast besluttede på at finde klokken, og de trodser de udfordringer, de møder på vejen. I slutningen finder kongesønnen og den fattige dreng derfor frem til klokken, der symboliserer naturens og poesiens ånd.

På de næste sider er der først et mere detaljeret resumé af ”Klokken”. Derefter finder du den relevante baggrundsinformation, hvor vi placerer "Klokken" i en litteraturhistorisk sammenhæng. Vi fortæller også om sammenhængen for førsteudgaven af eventyret. På siden ”Forstå teksten” forklarer vi eventyrets handling stykke for stykke og giver dig også ordforklaringer til de svære ord i eventyret.

Herefter finder du selve analysen af ”Klokken”. Her stiller vi dig først en række arbejdsspørgsmål til teksten, så du lettere kan finde ud af, hvad der er vigtigt at være opmærksom på, når du selv skal analysere. Efterfølgende har vi lavet en grundig gennemgang af eventyret, hvor vi svarer på alle arbejdsspørgsmålene. Dermed kan du også kan se, hvordan man kan lave en grundig analyse af et H.C. Andersen-eventyr.

Efter analysedelen finder du en side med fortolkning af temaet i "Klokken" og en side om eventyrets budskab og morale. Til sidst har vi lavet en perspektivering, hvor vi fokuserer på træk fra romantikken. Vi forklarer også, hvordan ”Klokken” kan læses som et opgør med datidens sociale samfundsforhold. Til sidst viser vi, hvordan ”Klokken” kan læses som et eviggyldigt eventyr om åndelighed.

Her får du et kort uddrag af analysehjælpen:

Tema

Ét af de helt centrale temaer i ”Klokken” er åndelighed. ”Klokken” handler ikke bare om at kongesønnen og den fattige dreng finder frem til en klokke i bogstavelig forstand. Den handler snarere om de to drenges vej til naturens og poesiens ånd.

Fra begyndelsen af eventyret hører vi om den uimodståelige og fantastiske klokkeklang, som mange mennesker bliver draget af. Den dybe klokkeklang virker forførende, og den får mange mennesker til at begynde at lede efter lydkilden. Der er dog stor forskel på, hvor langt de forskellige personer vil gå for at finde klokken, og hvor stor en indsats de vil lægge i deres søgen efter klokken.

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Klokken

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette produkt.