Genretræk

”Hyrdinden og Skorstensfeieren” har en del af eventyrgenrens kendetegn

”Hyrdinden og Skorstensfeieren” har en del af eventyrgenrens kendetegn. Eventyret foregår i en slags universel ”al-tid”. Det betyder, at vi ikke kan placere eventyret i en konkret historisk tid. Indretningen i dagligstuen bærer dog præg af en form for indretning, som var særligt fremtrædende i begyndelsen af 1800-tallet.

Vi får derfor en fornemmelse af, at eventyret foregår indenfor denne periode, hvilket er en mere præcis tidsangivelse, end vi ser i de traditionelle folkeeventyr. Der er dog ikke nogle helt konkrete tidsangivelser, der indikerer, hvornår eventyret præcist foregår. Det gør, at vi alligevel har en fornemmelse af, at eventyrets handling foregår i en form for universel ”al-tid”, selvom beskrivelsen af dagligstuen afspejler indretningen i en rimelig specifik historisk periode Når eventyret foregår i en universel ”al-tid”, kommer eventyrets handling til at virke relevant til alle tider.

Det er også karakteristisk for eventyrgenren, at vi ikke er i tvivl om, hvem der er de gode og de onde i fortællingen. Det kan vi også se i ”Hyrdinden og Skorstensfeieren”, hvor hyrdinden og skorstensfejeren bliver fremstillet som entydigt gode, imens Gedebukkebeen og Kineseren bliver fremstillet som de onde i eventyret. ”Hyrdinden og Skorstensfeieren” følger dermed eventyrgenrens kendetegn ved at have et tydeligt skel mellem de gode og de onde figurer i eventyret.

De fleste eventyr følger hjemme-ude-hjem-modellen. Det gør ”Hyrdinden og Skorstensfeieren” også. Her starter hyrdinden med at være hjemme i dagligstuen. Herefter tager hun på flugt ud i den store verden sammen med skorstensfejeren. Verden viser sig dog at være alt for overvældende for hyrdinden, og hun tager derfor hurtigt tilbage til dagligstuen sammen med skorstensfejeren. ”Hyrdinden og Skorstensfeieren” følger altså også eventyrgenrens kendetegn ved at følge hjemme-ude-hjem-modellen.

Teksten er et kunsteventyr og et tingseventyr

”Hyrdinden og Skorstensfeieren” er et kunsteventyr. Kunsteventyr er først og fremmest kendetegnet ved, at forfatteren er kendt. Det gør sig også gældende i ”Hyrdinden og Skorstensfeieren”, som er skrevet af H.C. Andersen.

Kunsteventyr er også kendetegnet ved, at budskabet ikke nødvendigvis er helt entydigt. Budskabet i ”Hyrdinden og S...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind