Fortælleteknik

Fortælleren er en nøgtern og distanceret alvidende tredjepersonsfortæller

Fortælleren i ”De røde Skoe” er en alvidende tredjepersonsfortæller. Det betyder, at fortælleren har adgang til alle karakterernes tanker og derfor ved, hvad de tænker. Fx ved fortælleren, at Karen bliver meget betaget af den lille prinsesses røde sko, og at hun i det hele taget er meget vild med røde sko. Det ses i sætningen ”Intet i Verden kunde dog lignes ved røde Skoe!”

Her gengiver fortælleren, hvordan Karen har det med røde sko. Fortælleren ved også, at den gamle frue får ondt af Karen, da hun ser hende gå bag sin mors kiste med bare ben. Den evne til at se ind i eventyrets personer viser os, at fortælleren er alvidende.

Den alvidende tredjepersonsfortæller er ikke selv en karakter i eventyret, men fortæller historien set udefra. Det betyder, at det er fortælleren, der bestemmer, hvilke informationer læseren skal have. Så når fortælleren fx vælger at gengive Karens tanker om de røde sko, er det altså, fordi fortælleren synes, at det er en vigtig information.

Det er også fortælleren, der bestemmer, hvilken tid eventyret skal fortælles i. ”De røde Skoe” er udelukkende skrevet i datid. Når vi taler om tiden i eventyr, kan vi sige, at eventyr ofte foregår i en slags universel ’al-tid’. Det betyder, at handlingen ikke finder sted i nogen bestemt historisk tid. Sådan er det også i ”De røde Skoe”. Vi ved hverken præcist hvornår eller hvor, handlingen udspiller sig. Vi ved kun, at eventyret foregår i en eller anden udefineret fortid. Det betyder, at handlingen forekommer relevant til alle tider.

Fortælleren selv virker en smule upersonlig og distanceret. I mange af H.C. Andersens eventyr er fortælleren meget imødekommende og involverer bl.a. læseren i fortællingen ved hjælp af direkte læserhenvendelser.

Det gør fortælleren i ”De røde Skoe” nærmest ikke. Her er fortælleren mere nøgtern og tilbagetrukket fra selve fortællesituationen. Fortælleren giver læseren en række informationer, men kommenterer dem nærmest ikke. Det er ret aty...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind