Findes den stensikre vej til succes?

I de senere år har medier, tidligere studerende og andet godtfolk fremhævet alle mulige ting, som skulle være helt fantastiske at gøre, hvis vi som samfund skal optimere din læring.  Selvfølgelig kan det gøre en forskel for dig, hvis du “ser udfordringer i stedet for problemer”, “lærer af nederlag” og den slags.

Men der er mange gode grunde til at være skeptisk, når tidligere 12-tals studenter skriver bøger, der lover dig absolut succes med et minimum af indsats, eller når psykologer og læringsforskere opfinder ‘nye og geniale’ metoder, som både kan redde verden og give lige præcis dig et motivationsboost og 12-taller på stribe.

Mindset-teorien er ingen mirakelkur 

En af de ting, som har været fremme, vil du muligvis møde, når du starter i 1.g. eller 1.hf. Det er den såkaldte mindset teori, som stammer fra den amerikanske forsker Carol Dweck.

Teorien fortæller dig, at succesfulde mennesker altid har den samme indstilling til tilværelsen. De tror på, at de altid kan blive bedre til noget, hvis de arbejder hårdt på det. De ser udfordringer som muligheder for at vokse. De lægger en indsats, hvor de er vedholdende og ikke giver op. De ser på kritik og nederlag som noget, de kan lære af. Det kaldes et offensivt mindset.

Det modsatte af det offensive mindset er det defensive. Hvis man har et defensivt mindset, så tror man ikke på, at man kan forbedre sig. Man gør alt for at undgå udfordringer, giver let op, tager kritik personligt og giver andre skylden for sine nederlag.

Du kan måske godt se, hvorfor det vil være godt at have offensivt mindset som gymnasie- eller HF-elev. Mange gymnasier har også taget begrebet til sig og prøver på forskellig vis at lære deres elever det offensive mindset.

Forskere er imidlertid begyndt at stille store spørgsmålstegn ved, om det overhovedet giver bedre læring - herunder en af verdens mest indflydelsesrige uddannelsesforskere, John Hattie, som også er skeptisk. Hattie påpeger, at det er bestemt af situationen, om det bedste er et offensivt eller et defensivt mindset. I skolesammenhæng kan det fx ofte være meget mere effektivt at spørge om hjælp til en svær opgave, end at gå offensivt til værks og prøve sig frem:

Having a growth mindset [...] may not help if it leads to more practice on a task using already failed strategies, and seeking experts to provide alternative strategies may be more effective than believing that "I can" and other growth notions. (Kilde: Education Week)

En anden kritik af mindset-teorien er, at den er blevet omsat i en masse tvivlsomme undervisningsforløb, hvor lærere og skoler tror på, at positive mindsets bare er noget, som man skal lære eleverne at have. Men teorien i sig selv siger faktisk intet om, at mindset kan læres. Der er dokumentation for, at folk, som i forvejen har et offensivt mindset, får succes. Men den har ingen dokumentation for, at det offensive mindset bare kan læres.

Der er selvfølgelig ikke noget i vejen med at vise gå-på-mod, optimisme og energi. Så derfor skal du da også tage positivt imod evt. undervisning i mindset, men du skal samtidigt vide, at det ikke er nogen mirakelkur bare at tænke offensivt.

At blive rigtig god tager tid og kræver øvelse

Forskere fra Florida State University blev berømte for deres forskning, som viste, at folk i gennemsnit skal bruge 10.000 timer for at blive rigtigt, rigtigt gode til noget, f.eks. at spille et instrument eller køre ekstremt hurtigt på en racercykel. Det er dog ikke ligegyldigt, hvordan man bruger de 10.000 timer. Det handler om at bruge dem målrettet og fornuftigt.

Mindre end 10.000 timer kan heldigvis gøre det, når der er tale om et fag i gymnasiet. Men også her handler det om, at du træner fagene aktivt, effektivt og målrettet. Selv en halv time om dagen kan gøre en stor forskel, hvis du følger vores råd ovenfor.

Selvom der kan være mange timer eller måske hele fag, hvor det hele virker kedeligt eller uoverskueligt, så kan du gøre meget for at vende tingene. Det kræver selvfølgelig en indsats, men jo mere du lærer om et emne, jo mere interessant bliver det også.

Og så må du naturligvis ikke glemme at have det sjovt med dine kammerater. Det er en lige så stor del af gymnasiet som det faglige.