Reklame

Her får du en introduktion til reklamer som genre i Dansk. Vi ser på undergenrer,  udviklingen gennem tiden og giver gode råd om analyse.

Reklame er et utroligt bredt felt, som spreder sig over mange genrer og medietyper. Det går lige fra reklamekataloget fra købmanden og reklamer i magasiner over reklamefilm på tv til reklamer på internettet.

De fire undergenrer

Hvis vi inddeler reklamer efter deres medietype, så vil vi kunne skelne mellem følgende:

  1. Trykte reklamer omfatter fx kataloger, annoncer, plakater og flyers. De består ofte i en kombination af billede og tekst, hvor billedet oftest har en dominerende status
  2. Reklamefilm vises i tv, på internettet, i biografen og nogle gange fra storskærme i det offentlige rum. Reklamefilmene benytter sig af mange forskellige virkemidler. De helt simple reklamer kan de ofte se i biografen. De består af stillbilleder, tekst og en speakerstemme. De mere avancerede reklamer benytter sig af hele paletten af filmiske virkemidler.
  3. Reklamespots høres på radiostationer og er små korte lydoptagelser, der som regel er båret af en fortæller, men kan også have lydeffekter eller musik.
  4. Internetreklamer bringes på forskellige websider. De kan både være i form af billeder, tekst, lyd, filmklip og musik. De er mulige at klikke på, så modtageren ledes ind på fx en webshop eller en produktside.

Andre former for reklame

Udover de fire ovenstående genrer findes der også andre reklameformer. De mest udbredte er sponsorater, product placement og influencer marketing.

Sponsorater handler om at støtte fx sportshold, begivenheder, kulturinstitutioner m.v. mod at få omtale eller fremvist sit logo – fx på en spillertrøje. I de fleste lande er tobaksreklamer forbudte. Derfor har tobaksfirmaerne ofte sponsoreret fx natklubber og barers indretning, så længe den udføres i de farver, som forbrugerne kender fra firmaernes produkter. Store tobaksfirmaer har også oprettet tøjmærker med samme navn som deres produkter, som en form for indirekte reklame. Det gælder fx Camel og Malboro.

Product placement består i at betale en film- eller tv-producent for at ens produkter indgår i en film eller et tv-program.

Ved influencer-marketing betaler virksomheder populære Youtubere, bloggere eller instagrammere for at bruge, teste eller bare omtale virksomhedens produkter.

Fra produkter til brands og historier

Hvis vi ser tilbage på reklamerne fra starten af den 1900-tallet og før det, så var produktet næsten altid i centrum. De klassiske reklamer viste situationer, hvor produktet kunne løse problemer eller skabe lykke. Det klassiske format ser vi stadigvæk i dag. Især findes det i en række reklamer, som er eftersynkroniseret fra tysk, så ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind