Kampagnefilm

Du har sikkert set flere kampagnefilm i dit liv, måske uden at tænke over det. Det kunne fx være en film om trafiksikkerhed fra Rådet for Sikker Trafik. Kampagnefilm er en genre med en klar intention: Ved hjælp af sine virkemidler ønsker kampagnefilmen at påvirke sin målgruppe. En god huskeregel er, at påvirkningen handler om de to H’er: holdninger og handlinger. Filmen prøver enten at ændre målgruppens holdning til et bestemt emne eller at ændre målgruppens adfærd.

Undergenrer inden for kampagnefilm

Vi kan inddele genren i undergenrerne lyriske, narrative og oplysende film. De har hver deres kendetegn.

Lyriske film 

Denne undergenre har fokus på poetiske billeder og symbolik i forhold til filmens emne. Billedsiden er flot og fængende, og der kan indgå symboler som fx blomster, der spirer. Der kan desuden være en voice over, hvor der tales på en højtidelig eller lyrisk måde. Et eksempel er Landbrug & Fødevarers Der er et yndigt land (2011), som tegner et idyllisk og patosladet billede af dansk ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind