Forstå opgaveformuleringen og find din vinkel

Her hjælper vi dig med at forstå opgaveformuleringen til opgave 5 fra den skriftlige eksamen i Dansk A på STX fra 3. juni 2020. Dernæst får du hjælp til at lave en fokuseret, skarp opgave. 

Opgaveformulering

Skriv en reflekterende artikel, hvor du undersøger filmvold som kunstnerisk virkemiddel.

I din artikel skal du bl.a. inddrage Filmvold (tekst 5a) samt gå i dybden med Pusher (tekst 5b) og/eller Blinkende lygter (tekst 5c).

I din undersøgelse skal du særligt fokusere på:

- At reflektere over film, der anvender filmvold som kunstnerisk virkemiddel. Du kan fx komme ind på filmvolds betydning for plot, karakterfremstilling, spændingsopbygning, tema og filmæstetik. Du skal inddrage et eller flere synspunkter fra Filmvold (tekst 5a).

- At inddrage Blinkende lygter (tekst 5b) og/eller Pusher (tekst 5c) som eksempel på, hvordan filmvold kan anvendes kunstnerisk. Du må gerne inddrage andre konkrete eksempler.

- At skrive dialogisk og reflekterende med en personlig stemme, der forholder sig til både emnet og til din egen tanke- og skriveproces.

NB: Der er to fejl i opgaveformuleringen. For det første byttes der om på rækkefølgen af uddragene fra Pusher og Blinkende lygter, som først kaldes tekst 5b og 5c, men derefter tekst 5c og 5b. For det andet er uddraget fra Pusher i virkeligheden fra efterfølgeren, Pusher II.

Sådan skal opgaveformuleringen forstås

Opgaveformuleringen forklarer om emnet og de tekster, du skal bruge i opgaven. Den hjælper dig også ved at give nogle idéer til fokuspunkter, du evt. kan komme ind på i opgaven.

Emnet for din reflekterende artikel er filmvold som kunstnerisk virkemiddel. Det er dette emne, som du skal undersøge og reflektere over ge...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind