Synspunkter til refleksion

På denne side går vi i dybden med synspunkterne i artiklen Filmvold. Vi fremhæver de vigtigste pointer i forhold til temaet om filmvold som kunstnerisk virkemiddel. Og for hvert synspunkt får du hjælp til, hvordan du kan bruge det som udgangspunkt for refleksioner og overvejelser i din reflekterende artikel.

Bemærk, at artiklen er skrevet af journalisten Rasmus Bo Sørensen, mens synspunkterne i den primært tilhører filminstruktøren Ask Hasselbalch.

Er filmvold er et kunstnerisk virkemiddel ligesom alle andre?

Ifølge Ask Hasselbach er vold på film ikke noget problem. Han ser det som et filmisk greb eller virkemiddel ligesom alle andre greb og virkemidler:

 »Grundlæggende har jeg ikke nogen problemer med vold på film. Ligesom jeg heller ikke har nogen problemer med folk, der kysser på film. Begge dele er greb, man kan skrue op eller ned for, hvis der er behov for det og grund til det. Men de skal give mening i forhold til plottet, ellers bliver de ligegyldige [...]«

Til refleksion:

I din opgave kan du reflektere over, om Hasselbach har ret i, at filmvold kan ligestilles med alle andre indholdsmæssige virkemidler som fx kys, sex eller et skænderi. Er filmvold bare et fiktivt virkemiddel som alle andre? Eller har volden en virkning på modtageren, der gør, at det må betragtes som et anderledes voldsomt virkemiddel, som man skal benytte med større omtanke?  

På den ene side kan man mene, at det hele er fiktion, og at der derfor ikke er nogen forskel på, om vi ser en intens kærlighedsscene, hvor et par kysser, eller om vi ser en scene med ekstrem vold. Begge dele er noget fiktivt, som fremstiller noget, som (måske) kunne forekomme. Hvis der bliver skruet op for virkemidlerne i kærlighedsscenen, kan det være, at parret har sex. Og hvis der bliver skruet op for volde...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind