Filmvold som kunstnerisk virkemiddel
Denne webbog er Studienets opgavehjælp til den reflekterende artikel om filmvold som kunstnerisk virkemiddel. Her finder du hjælp til alle dele af opgaven og din arbejdsproces. Opgaveformuleringen stammer fra eksamen i skriftlig dansk på STX, 3. juni 2020.
Som det første giver vi hjælp til at forstå opgaveformuleringen og finde en vinkel på emnet, som kan gøre din reflekterende artikel fokuseret. Derefter følger nogle arbejdsspørgsmål, som kan sætte dig i gang med dit arbejde med teksterne til opgaven.
Opgavens hovedtekst er Filmvold (tekst 5a), som vi ser grundigt nærmere på. Du får et resumé og ordforklaringer til teksten. Derefter går vi i dybden med tekstens synspunkter og viser, hvordan du kan bruge dem til at reflektere over forskellige sider af emnet om filmvold som kunstnerisk virkemiddel. Vi kommer bl.a. ind på, om ekstrem filmvold kan retfærdiggøres, og hvilke funktioner vold kan have som kunstnerisk virkemiddel i film. Vi giver også hjælp til, hvordan du kan ramme en reflekterende og undersøgende tone i din opgave.
De to øvrige tekster, Blinkende lygter (tekst 5b) og Pusher (tekst 5c), er filmklip, der viser eksempler på, hvordan vold kan bruges i film. Du skal inddrage mindst ét af klippene til at give eksempler på, hvordan vold kan fungere som virkemiddel. Ud fra eksemplerne skal du så reflektere videre over emnet. Alt dette giver vi dig idéer til på vores sider om filmklippene fra Blinkende lygter og Pusher (i virkeligheden fra Pusher II).