Filmgenrer

På de følgende sider kan du læse om nogle af de filmgenrer, som du oftest vil støde på i undervisningen. Du kan også læse om hver genres særlige genretræk og typiske genremarkører. Bemærk dog, at du sagtens kan møde film, som befinder sig på grænsen mellem forskellige genrer, eller som bevidst leger med forskellige genretræk. 

Uddrag

Drama

Dramafilm er kendetegnet ved, at historien handler om hovedpersonernes forhold til hinanden og hvordan det udvikler sig. Ofte er det især i dialogen, at dramafilmenes handling udspiller sig. Virkemidlerne vil typisk også være mere afdæmpede end i mange andre genrer, men ofte vil der være ivrig brug af fx nærbilleder og reaktionsskud, så seerne kan aflæse personernes følelser gennem filmen. 

Mange af de danskproducerede dogmefilm er også dramafilm, fordi de har et fokus på personernes indbyrdes forhold og typisk anvender mere afdæmpede filmiske virkemidler. 

Dramafilm kan på nogle punkter ses som en modvægt til actionfilm, fordi spændingen i dramafilm ikke kommer til udtryk gennem en masse vilde actionscener, men i stedet handler om personernes forhold til hinanden, og hvordan det udvikler sig gennem filmen.

Fantasy og science fiction

Fantasy og science fiction er filmgenrer, som foregår i et opdigtet univers eller i vores eget univers krydret med overnaturlige eller på anden måde urealistiske elementer. 

Fantasy er typisk kendetegnet ved at foregå i andre verdener eller ved at rumme magi og overnaturlige væsner. Science fiction vil til gengæld ofte foregå i vores univers, men vil så handle om en fjern fremtid, eller rumme elementer som kontakt med rumvæsener eller teknologi, som endnu ikke findes. 

Nyere fantasy og science fiction-film anvender ofte CGI (computer-generated-imagery) som virkemiddel, fordi man har brug for at vise ting eller væsner, som ikke eksisterer i virkeligheden, fx gigantiske rumskibe i Star Wars-filmene eller monstre i Lord of the Rings-filmene. I ældre fantasy og science fiction-film kan du også opleve brug af stop-motion som virkemiddel - en mere primitiv teknik, hvor man bygger en figur eller dukke til at repræsentere fx et monster, og så bevæger den i små hak mellem hvert billede for at give illusionen af bevægelse.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind