Fast Fashion and CSR

I denne study guide giver vi dig hjælp til at arbejde med emnet "Fast Fashion and CSR", som har været brugt til et vejledende eksamenssæt i Engelsk A på HHX fra maj 2019. Vi giver dig et overblik over kildematerialet og giver dig gode råd til relevante pointer, som du kan trække ud fra kilderne.

Eksamensspørgsmål

Write an essay in which you analyse the challenges faced by manufacturers of fast fashion, and discuss the importance of corporate social responsibility to companies and consumers. 

Write the essay in English and give it an appropriate heading.

Word count: 800-1200 words

Use the following sources:

1. “The problem with fast fashion – Huffington Post” (2:10)
2. “Who made my clothes? The people bringing Transparency to the Fashion Industry” (4:10)
3. “Corporate social responsibility offers fashion brands a great opportunity”
4. “Millennials demand socially responsible clothing, but won’t buy it”
5. “Brands and Social Activism: What Do You Stand Up For?”
6. “Adidas has sold 1 million pairs of sneakers made from ocean trash – and reveals a new normal in footwear”

Your essay must include references to the source material. All sources must be documented.

Præsentation af emnet

Kildematerialet præsenterer nogle forskellige aspekter af fast fashion i forbindelse med corporate social responsibility (CSR). 

'Fast fashion' er et begreb fra modeindustrien, som bruges til at beskrive, at der typisk går meget kort tid fra ny mode bliver præsenteret ved modeshows til at det kan findes i butikkerne. Det betyder i praksis, at modeindustrien er meget profitabel, fordi man løbende kan omsætte nye varer og sideløbende skaber nye behov, men det har også nogle omfattende negative konsekvenser.

CSR er en fællesbetegnelse for de tiltag, som virksomheder bruger for at gøre deres metoder mere ansvarlige på et etisk og samfundsmæssigt plan, hvilket i sidste ende også kan gavne virksomhedens omsætning, fordi de potentielle kunder får et mere positivt billede af virksomheden.

Det konkrete kildemateriale har især fokus på de miljømæssige konsekvenser af modeindustrien, som i meget høj grad er med til at påvirke klimaforandringerne. Det typiske modetøj kræver nemlig mange resourcer og meget CO2-udledning at producere – og samtidig har modeindustrien en klar økonomisk interesse i hele tiden at opfordre folk til at købe nyt tøj fremfor at bruge deres gamle tøj til det bliver slidt op. Derudover har modeindustriens store interesse i lave produktionsomkostninger ofte ført til umenneskelige vilkår for de mennesker, som producerer tøjet. 

I de forskellige artikler og videoklip bliver disse problemer behandlet fra forskellige vinkler, fx ved beskrivelser af, hvilke CSR-politikker modeindustrien forsøger sig med for at reducere deres skadevirkning på klima, miljø og mennesker, samt hvordan forbrugerne forholder sig til disse politikker. 

Mere hjælp

Hvis du har brug for yderligere hjælp, kan du læse vores overordnede guide til essay-opgaven på HHX:

Vejledning til argumentative essay

Få hjælp til at skrive et argumentative essay i Engelsk med Studienets trin-for-trin vejledning. Denne vejledning er specifikt designet til at hjælpe dig med den genre, som hedder argumentative essay (eller bare essay). Du vil altid møde denne genre på HTX B, HTX A og EUX B, og den kan også dukke op på HHX A.

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Fast Fashion and CSR

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.