Værdikædeanalyse
En værdikædeanalyse kan benyttes som et separat analyseværktøj eller som en del af en intern analyse. I en værdikædeanalyse ligger fokus på, hvordan virksomheden gennem en række forskellige trin tillægger produkterne værdi, inden disse kommer ud til forbrugerne. Du vil typisk i forbindelse med udarbejdelsen af en værdikæde blive spurgt til, hvor du vurderer, at virksomheden opnår deres kernekompetencer i værdikæden. Hermed kan værdikæden også benyttes i forbindelse med fremtidige strategiske tiltag, da denne analyse giver indblik i virksomhedens styrker og svagheder.
Der kan udarbejdes to forskellige typer af værdikæder:
- For produktions- og handelsvirksomheder eller
- For servicevirksomheder.
Til eksamen tages der typisk udgangspunkt i enten produktions- eller handelsvirksomheder, derfor vil det følgende omhandle en sådan værdikæde.
Strukturopbygning
Strukturopbygningen af en værdikædeanalyse med tilhørende vurdering af kernekomp...