Analyse

Digtets har en fast ydre komposition

Den ydre komposition i “Efter Bikini?” er fast. Det vil sige, at digtet er opdelt i verslinjer og strofer, der se ens ud hele vejen igennem. Digtet består af syv strofer med fire verslinjer i hver. Der er samme antal stavelser i de enkelte verslinjer, nemlig 12, med ganske få undtagelser. 

Fjerde verslinje i hver strofe skiller sig ud ved kun at være halvt så lang som de andre verslinjer. Men det er en regelmæssig undtagelse, fordi det netop er fjerde verslinje i hver strofe, der kun er på seks stavelser. 

Den faste ydre komposition giver digtet et harmonisk og sammenhængende præg. I de to næste afsnit ser vi nærmere på henholdsvis rytmens og rimmønsteret betydning for vores forståelse af digtet.

Rytmen er regelmæssig og understreger digtets pointe

Rytmen i “Efter Bikini?” er regelmæssig. Versene består hovedsageligt af ensartede versfødder af typen daktyler. En daktyl er en versfod med tre stavelser, hvor der er betoning på første stavelse, mens de næste to stavelser er ubetonede eller kun har et svagt tryk. Vi kan også sige, at digtet har et såkaldt daktylisk metrum. Digtets første to ord - "jorden er" er til sammen en daktyl, fordi der er betoning på "jord-", mens "-en" og "er" er ubetonede.

I nogle strofer er forløbet helt identisk (samme antal stavelser og trykfordeling). I andre strofer ligger betoningerne en lille smule skævt, det gælder bl.a. anden verslinje i strofe 1.

Vi kan vise, hvordan rytmen typisk kommer til udtryk ved at citere hele strofe 2. De trykstærke eller betonede stavelser er fremhævet med fed. På den måde bliver d...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind