Sproglige og retoriske virkemidler

Her ser vi nærmere på sproglige og retoriske virkemidler, som er med til at styrke skribentens argumentation. Virkemidlerne er med til at overbevise modtagerne, og derfor virker de som argumentationsformer.

Direkte henvendelse – inddrager modtageren i emnet

Skribenten taler direkte til modtagerne allerede i overskriften: ”Drop nu offerrollen, og tag ansvar for dit eget liv”. Den direkte tiltale virker som blikfang og vækker modtagernes nysgerrighed. Måske virker titlen også provokerende. Hvem skal droppe offerrollen? Er det mig dette er henvendt til? kan modtageren spørge sig selv.

Til slut i debatartiklen taler skribenten også direkte til de af læserne, som er unge:

Så til mine unge medstuderende: Ja, det hele kan til tider føles både uoverskueligt, uretfærdigt og hårdt. Så tag skeen i den anden hånd og gør noget ved det. Jeg er ikke i tvi...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind