Handling og scenografi
I denne del af vejledningen ser vi på, hvordan du kan analysere et dramas handling, de tre enheder i ældre drama. Endvidere hjælper vi dig igang med at analysere scenografi.
Handlingens opbygning
Det er altid godt at analysere, hvordan handlingen i dramaet nærmere er komponeret og bygget op.
Her kan du fx se nærmere på én eller flere af følgende elementer:
Det centrale element: Hvilket element er dramaet særligt bygget op om?
- Et bestemt handlingsforløb, fx en intrige/konflikt?
- En bestemt persons psykologi?
- Et bestemt overordnet tema eller en problemstilling?
Tid og sted: På hvilket sted og i hvilket tidsrum udspiller handlingen sig? Overholder dramaet de tre enheder for tiden, stedet og handlingen? (se nedenfor.)
Handlingsforløb: Hvordan skrider handlingen fremad?
- Ved hjælp af et sammenhængende handlingsforløb, hvor én eller flere personer gennemgår en udvikling?
- Ved at en konflikt gennemspilles?
- Ved hjælp af skift, hvor der ikke umiddelbart er sammenhæng mellem de enkelte handlingsdele? (fragmenteret handlingsforløb)
Udviklingen i dramaet: Hvordan udvikler handlingsforløbet sig i stykket?
- Udvikler handlingsforløbet sig langsomt eller hurtigt?
- Er der en intrige/konflikt, som sætter handlingsforløbet i gang?
- Foregribes handlingsforløbet på nogen måde i begyndelsen af dramaet? (I dramaet Et dukkehjem foregribes Noras opgør med sin mand fx ved, at hun bruger flere penge på indkøb, end hun må).
- Er der et ”point of no return” i dramaet? Et vendepunkt i fortællingen, hvor der ikke er nogen vej tilbage. Ofte et tidspunkt, hvor en person tager et afgørende valg (eller der sker en afgørende begivenhed), der vender og afgør handlingsforløbet.