Komposition

Kaldes også opbygning.

Novellens opbygning er tæt forbundet med vendepunktet i novellen. Vi siger, at den er bygget op som en rammefortælling, fordi scenen, hvor Mikkel bliver skudt i stedet for soen, indrammer novellens historie. Vi kigger også på novellens begyndelse og slutning. 

Handlingen er bygget op som en rammefortælling

Handlingen i ”Dødsslagteren fra Kællerhavgård” er bygget op som en rammefortælling. Det vil sige, at der på en eller anden måde er en ramme, der omslutter selve fortællingen i novellen. Det er ofte interessant at undersøge, hvordan rammen hænger sammen med fortællingen inde i rammen.

I ”Dødsslagteren fra Kællerhavgård” er det soens og Mikkels skæbner, der udgør rammen. Det er scenen, hvor soen skal slagtes, der indleder novellens handling, og det er soens slagtning, der afslutter novellen. Soens skæbne er sammenfiltret med Mikkels skæbne, fordi vi ikke ved, hvem Ove refererer til, når han i sit digt Afsked skriver, at han føler, at han har slået en ihjel. Digtet virker til at handle om soen, men han slog jo netop også Mikkel ihjel.

Fortællingen om Oves liv i Dalby Huse er den historie, der ligger indenfor rammen. Vi kan sige, at den begynder ved afsnittet, der starter: ”Ulykken fik konflikten om Ove Gårdlund til at blusse op igen”. Fortælleren springer i denne historie rundt mellem de forskellige historier, der går om Ove, og det ry, han har i byen. Vi hører om hans tyveri af Carlsens ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind