Valg af emne

Inden for det overordnede tema i undervisningsforløbet vil det være din opgave at afgrænse et emne og finde nogle spørgsmål til det, som du gerne vil arbejde med i din opgave. I denne del af vejledningen ser vi på, hvordan du kan finde og afgrænse dit emne.

Undersøg mulige emner

Dit emne udgør rammen for hele opgaven, og derfor er det meget vigtigt at lægge et godt stykke arbejde i at afgrænse emnet og finde frem til nogle interessante spørgsmål, du kan arbejde med. Dette råd gælder naturligvis uanset om du helt selv vælger et emne, eller om du skal arbejde med et emne, som dine lærere har valgt.

Den allerførste del af processen med DIHO er at få undersøgt mulige emner. Hvis du selv har mulighed for at vælge emne selv, skal du selvfølgelig gå efter et emne, som interesserer dig, og som du kunne tænke dig at gå i dybden med.

Det kan være en fordel at vælge et emne, som ligger tæt på det tema, som I arbejdet med i klassen, men som alligevel giver dig mulighed for at vise din selvstændighed. Så tænk over, hvad der var særligt interessant i undervisningsforløbet.

I mange tilfælde vil en grundig internetsøgning og lidt læsning i dine bøger fra fagene være tilstrækkeligt til at give dig en grundlæggende viden om et emne, som kan hjælpe dig i valget. Tænk undervejs over hvilke dele af emnet, som kunne være interessante at arbejde med.

Det er en god idé, at du tager nogle noter, mens du undersøger mulige emner. Får du en god ...

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind