Problemformulering

Når du har fået valgt og afgrænset dit emne til DIHO, skal du arbejde med at få skrevet en problemformulering, som bliver køreplanen for din opgave. Der er to vigtige trin i at skrive problemformulering.

Trin 1: Stil et præcist spørgsmål

Det centrale i problemformuleringen er et præcist spørgsmål, som styrer din opgave. Spørgsmålet viser, hvad det præcist er, du gerne vil undersøge i din opgave. I selve problemformuleringen skal du så konkret komme ind på, hvordan du vil arbejde med spørgsmålet. Det vil vi vende tilbage til nederst på siden. Der er nogle grundlæggende krav, som du skal arbejde med, når du formulerer dit spørgsmål:

  • Spørgsmålet skal være klart formuleret
  • Spørgsmålet skal være muligt at undersøge
  • Det skal være realistisk, at du kan nå det inden for den afsatte tid.

Det er nødvendigt, at du bruger lidt tid på at lave en helt klar formulering af dit spørgsmål. Du skal gå efter at formulere dit spørgsmål i én sætning, som omfatter begge fag. Formuleringen af dit spørgsmål er altid en god prøve på, om det kan lade sig gøre for dig at skrive en god DIHO. Hvis du ikke kan formulere et klart og sammenhængende spørgsmål, hvor du har begge fag med, så vil du få rigtigt svært ved at besvare opgaven på en måde, hvor du lever op til kravene.

Det er også nødvendigt, at du forholder dig til, om det overhovedet er muligt at undersøge dit spørgsmål. Du kan jo fx ikke få adgang til hemmelige dokumenter eller få lov til at foretage arkæologiske udgravninger på gymnasiets parkeringsplads. Her er det især vigtigt, at du får undersøgt, om du kan finde et godt kildemateriale, som kan bruges i din undersøgelse af spørgsmålet.

Du er selvfølgelig nødt til at overveje, hvor meget tid du skal bruge på at undersøge spørgsmålet. Det hjælper jo ikke noget, hvis dit spørgsmål er kæmpestort, men du kun har ganske få dage til at undersøge det i. Hvis du tror, at undersøgelsen af et spørgsmål kommer til at tage alt for lang tid, så er du nødt til at arbejde med at få spørgsmålet afgrænset.

Eksempel på spørgsmål

I eksemplet ser du en typisk måde at stille spørgsmål på i en DIHO:

Hvad betød industrialiseringen for arbejdernes levevilkår og selvopfattelse i slutningen af 1800-tallet?

Spørgsmålet rummer faktisk to underspørgsmål, et idéhistoriespørgsmål: “Hvad betød industrialisering for arbejdernes levevilkår?” og et danskspørgsmål: “Hvad betød industrialiseringens for arbejdernes selvopfattelse?”

I eksemplet kan du undersøge det første underspørgsmål, “Hvad betød industrialisering for arbejdernes levevilkår?”, gennem historiske fremstillinger eller kildematerialer. Du kunne fx undersøge, om man kan se forskel på arbejderes husholdni...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind