Resuméer af kapitler

Handlingen i hovedtræk

Det forsømte forår (1940) af Hans Scherfig foregår i to forskellige tidsperioder. Der er dels romanens nutid omkring 1940, hvor 19 gamle klassekammerater mødes til 25 års jubilæum. Og så er der romanens fortid, hvor vi hører om klassekammeraternes skoletid fra mellemskole til gymnasium. Det er dette flashback med skoletiden, der fylder mest i bogen. Tiden omkring jubilæet danner en ramme omkring fortællingen om skoletiden.

Romanen begynder med, at den alvidende fortæller beskriver, hvordan lektor  Blomme døde: Han blev forgiftet af et af sine elskede maltbolsjer, og politiet fandt aldrig morderen. 

Dernæst får vi beskrevet, hvordan 19 tidligere klassekammerater samles til jubilæum i København. De er betydningsfulde mænd fra det bedre borgerskab. 

Gennem en række flashbacks præsenteres vi for nogle af mændene - blandt andet overlæge Thorsen, dommer Ellerstrøm, pastor Nørregaard-Olsen, adjunkt Nielsen, politimester Rold og Mogensen, der aldrig er blevet til noget. Sammen mindes de gamle klassekammerater latinlæreren lektor Blomme, som de i dag har delte meninger om. Der bliver også holdt følelsesladede taler om, hvor herlig skoletiden var.

Dernæst springer vi tilbage til klassekammeraternes skoletid. De går på en gammeldags drengeskole, hvor traditioner, disciplin og klassisk dannelse vægter højt. Skolegangen er præget af kæft, trit og retning. Forholdet mellem lærere og elever er fjendtligt, fordi lærerne kan ydmyge og slå eleverne i lærdommens navn. Særligt matematiklæreren, som drengene kalder Aben, er slem. Kun geografilæreren, som de kalder Havmanden, kan de hævne sig på, for han evner ikke at sætte sig i respekt. 

Skolen og dens metoder får fuld opbakning fra drengenes forældre. De går meget o...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind