Eleverne (inkl. symbolik)

Romanen Det forsømte forår følger en skoleklasse, hvor ingen af drengene optræder som hovedperson. Derfor karakteriserer vi dem primært som en gruppe, men går dog i dybden med Edvard Ellerstrøm.

Eleverne som drenge

Mens eleverne er drenge, er de karakteriseret ved en uskyldig fantasi og nysgerrighed på verden:

Der er så meget, der skal prøves, når man engang er sluppet ud af skolen. Verden er så kæmpemæssig, og man agter at se og prøve det hele. Amsted tvivler ikke om, at han vil komme til Afrika, og det er selvfølgeligt for Mogensen, at han vil samle kæmpebiller i Sydamerika og bestige Mount Everest.

Drengene har store drømme og tror endnu på, at de kan realisere dem. Men skolen og de voksne holder dem i et fast greb, der først slækkes, når drengene bliver til færdiguddannede unge mænd.

Drengene kan også karakteriseres ud fra deres relationer til lærerne og til hinanden. Relationen til lærerne er et dem-mod-os-forhold, hvor drengene forsøger at gøre fælles front mod de grusomme voksne. Det betyder, at klassekammeraternes relation til hinanden er præget af stor loyalitet. Hvis én har lavet ballade, holde...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind