Fortælleteknik

Novellen har en personbunden tredjepersonsfortæller

Fortælleren i novellen er hovedsageligt en tredjepersonsfortæller. Fortællerperspektivet ser vi ved brugen af stedordet “hun” allerede i det første afsnit:

Hun drejede barnevognen rundt om hjørnet ved mindestenen og satte farten op, så den normale marchrytme blev genoprettet og den knirkende lyd fra hjulene under stellet lød som en jævn syngen. Det hun oplevede nu var sorgen. Ruth Neuward havde aldrig tænkt på den måde før.

I afsnittet ser vi også, at fortælleren er personbunden til Ruth Neuward. Det vil sige, at vi oplever fortællingen gennem hendes bevidsthed. Denne fortællerposition fastholdes gennem næsten hele novellen.

Virkning

Virkningen af den personbundne tredjepersonsfortæller er, at læserens oplevelse af novellens handling bindes til Ruth Neuward som person. Læseren får mulighed for at identificere sig med hendes oplevelser og se verden, som hun gør det.

Samtidigt stiller det også nogle krav til os som læsere, fordi vi selv er nødt til at fylde indhold i nogle af de tomme huller, som det giver i teksten, når vi ser den fra Ruths perspektiv. Et eksempel er, at vi selv må regne ud, at manden er død, da Ruth på intet tidspunkt tænker eller siger det direkte.

Synsvinklen er indre

Novellen er fortalt med en indre synsvinkel, hvor vi følger en dialog i Ruths sansninger og tanker.

Hun stirrede ned i barnevognen, hvor drengen sov, og hans mund stod en lille smule åben, mens han åndede lydløst og fuldstændig afslappet. Han var uret...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind