Opgave C - Stilistisk analyse

I denne opgave bliver du bedt om at lave en stilistisk analyse af den sproglige stil i en reklame for et hotel, hvor du skal undersøge ordvalg og sætningsopbygning. Det er vigtigt, du læser uddraget grundigt igennem, så du får en fornemmelse af, hvilken type tekst du har med at gøre, inden du gør dig overvejelser om den sproglige stil.

Husk at henvise til specifikke eksempler i teksten.

Nedenfor finder du nogle tips til hvordan du laver en stilistisk analyse, med fokus på de ting, du skal kigge på her.

Vær opmærksom på følgende:

Hvordan er sætningerne bygget op?

  • Er de lange, korte? Er der mange indskudte sætninger?
  • Er sætningerne ufuldstændige eller enkelt udformet? Laves der opremsninger?
  • Bruges der en anderledes tegnsætning? Er der fremhævning af tekstbidder, eksempelvis overskrifter? og hvad siger disse om tekststykket? Reklamer bruger ofte...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind