Delopgave C: Arbejdsløshed i Danmark

Her finder du vores opgavehjælp til Delopgave C: Arbejdsløshed i Danmark fra eksamenssættet “Splittelse”, der blev brugt til eksamen i Samfundsfag A på STX d. 31. maj 2021.

Opgaveformuleringen lyder:

Spørgsmål 2. Sammenlign de syn på de arbejdsløse, som kommer til udtryk i bilag C1, C2 og C3. I sammenligningen skal du anvende viden om ideologier og forholdet mellem struktur og aktør.

Spørgsmål 3. Du er politisk rådgiver for beskæftigelsesministeren. Skriv et notat til beskæftigelsesministeren, der sætter vedkommende i stand til at formulere en strategi for, hvordan regeringen skal forholde sig til, at flere og flere lønmodtagere tegner private arbejdsløshedsforsikringer. Notatet skal tage udgangspunkt i bilag C4, og du skal anvende viden om arbejdsmarkedsforhold.

Her ser du et uddrag fra siden Hjælp til at besvare spørgsmål 3

Socialdemokratiet ønsker at bekæmpe ulighed. Det er en ideologisk mærkesag. Vi mener derfor, at det er relevant for beskæftigelsesministeren at vide, at private arbejdsløshedsforsikring fører til øget ulighed.

I C4 nævner Obdrup, at hun frygter, at der vil opstå et A- og et B-hold på arbejdsmarkedet. Med det mener hun sandsynligvis, at dem, der har høje indtægter, har råd til at forsikre sig udover dagpengesystemet. På den måde er de sikret en fortsat høj indkomst, hvis de bliver arbejdsløse. Omvendt vil personer, der i forvejen har lave lønninger, ikke have råd til en privat arbejdsløshedsforsikring udover det de indbetaler til a-kassen. Det betyder, at folk med lave lønninger vil have en endnu lavere indkomst, hvis de bliver arbejdsløse. På den måde bidrager private arbejdsløshedsforsikringer til øget ulighed.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Delopgave C: Arbejdsløshed i Danmark

[3]
Bedømmelser
  • 06-10-2021
    Givet af 2.g'er på STX
  • 05-10-2021
    Givet af 2.g'er på STX
  • 04-09-2021
    Givet af Folkeskoleelev i 9. klasse