Spørgsmål 2

Sammenlign de holdninger til Københavns Kommunes fremtid, som kommer til udtryk i bilag B1, B2 og B3. I sammenligningen skal du anvende viden om ideologier og politiske skillelinjer.

Opgaveformuleringen kræver, at du anvender viden om ideologier. Du kan læse en grundig gennemgang af alle ideologierne i vores kompendium om ideologier

I det følgende vil jeg sammenligne Enhedslistens (B1), Liberal Alliances (B2) og Det Konservative Folkepartis (B3) holdninger til Københavns kommunes fremtid. Sammenligningen er struktureret efter de tre politiske områder, der kommer til udtryk i bilagene: grundskolen, transport og klima. De tre områder fordeler sig forskelligt ift. de politiske skillelinjer. Grundskolen rummer både værdi- og fordelingspolitiske elementer. Hvordan grundskolen er indrettet og hvilken rolle den har er med til at bestemme, hvilke værdier næste generation skal have. Samtidig vil en stærk offentlig finansieret folkeskole være omfordelende. Transport er et overvejende fordelingspolitisk område. Et helt eller delvist finansieret offentlig transportsystem vil have en omfordelende effekt i samfundet og øge borgernes mobilitet. Klimaet er omvendt et postmaterielt emne og derved værdipolitisk.

I sammenligningen vil jeg desuden inddrage partiernes ideologier til at belyse de holdninger, der kommer til udtryk i bilagene.

Grundskolen

Bilagene er enige om, at skolen er en vigtig institution, men partierne er uenige om, hvad skolens rolle, hvilke problemer skolen har og hvordan problemerne skal løses.

Alle tre bilag er enige om, at der er problemer i folkeskolen, men uenige om, hvad problemerne består i. B1 mener, at manglende ressourcer til folkeskolen medfører for høje klassekvotienter, hvilket øger børnenes mistrivsel som i sidste e...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind