Spørgsmål 2

Undersøg, hvad der af bilag A1 (figur 1, tabel 1, tabel 2, tabel 3 og tabel 4) og supplerende materiale kan udledes om velfærdsmodeller og socialisation i udvalgte EU-lande. Undersøgelsen skal understøttes af relevante beregninger. Angiv kilde ved anvendelse af supplerende materiale.

Opgaveformuleringen kræver, at du anvender viden om velfærdsmodeller. Du kan læse en grundig gennemgang af alle velfærdsmodellerne i vores kompendium om velfærdsstaten.

Bilag A1 indeholder information om forskellige familie- og arbejdsmæssige forhold i udvalgte EU-lande, der kan fortælle om den socialisering individerne gennemgår i de forskellige lande. De udvalgte EU-lande i bilag A1 repræsenterer de tre idealtyper af velfærdsmodeller. Danmark og Sverige har en universel model, Storbritannien en residual, mens Italien, Grækenland og Tyskland har en selektiv model.

I selektive velfærdsstater foregår socialiseringen i hjemmet

Det tydeligste mønster i bilag A1 er, at de universelle velfærdsmodeller adskiller sig fra de selektive velfærdsmodeller i forhold til mængden af omsorgsopgaver staten påtager sig.

Ifølge figur 1 spiller staten en stor rolle i børnenes første år i de universelle velfærdsstater. I Danmark og Sverige er det henholdsvis 61 % og 55 % af børn under 3 år, der er i institution, hvilket markant skiller sig ud fra de øvrige EU-lande. I Danmark er næsten 100 % af institutionsbørnene anbragt over 30 timer om ugen, hvilket er en stor afvigelse fra EU-gennemsnittet. I Danmark og Sverige introduceres den sekundære socialisering således meget tidligt, da børn under 3 år passes i institutioner og dermed oplever mindre primær socialisering.

Når børnene i Danmark og Sverige tilbringer så stor en andel af deres tid i institution k…

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind