Hjælp til at besvare spørgsmål 3

Besvarelsens struktur

Vi ved, at vores diskussion skal handle om, hvorvidt det er muligt at fremme ligestilling på arbejdsmarkedet. Vi ved også, at der er forskellige måder at forstå ligestilling på, hvilket vi også kan ser i bilagene. Vi vælger derfor at dele vores diskussion i to, hvor vi først diskuterer, hvorvidt det er muligt at fremme resultatlighed og derefter hvorvidt det er muligt at fremme chancelighed.

Vi ved desuden, at vi skal tage udgangspunkt i bilag A4 og A5. A4 handler om kvinders muligheder, mens A5 viser, at der er resultatulighed på arbejdsmarkedet. Vi vælger derfor at bruge A5 som udgangspunkt for diskussionen af resultatlighed, mens vi vil bruge A4 som udgangspunkt for diskussionen af chancelighed.

Derudover ved vi, at vi skal anvende viden om ligestilling mellem kønnene. I vores diskussion af resultatlighed vil vi inddrage viden om, hvilken lovgivning man kan lave for at fremme ligestilling. Mens vi i vores diskussion af chancelighed vil diskutere, hvilke ydre og indre begrænsninger, der bremser ligestillingen på arbejdsmarkedet. På den måde får vi anvendt viden om ligestilling mellem kønnene.

Vi vælger desuden at dele vores diskussion af chancelighed op i to. Det gør vi, fordi vi i vores læsning af A4 har lagt mærke til, at bilaget skelner mellem det positive og det negative frihedsbegreb i forhold til chancelighed. Vi vælger derfor først at diskutere chancelighed ud fra det negative frihedsbegreb og derefter diskutere chancelighed ud fra det positive frihedsbegreb. Det positive frihedsbegreb handler om indre begrænsninger. En indre begrænsning kan f.eks. være, at piger og drenge vælger forskellige typer jobs, fordi de socialiseres forskelligt. I diskussionen af ligestilling ud fra det positive frihedsbegreb kan vi altså inddrage viden om socialisering af børn, hvilket også er et krav i opgaveformuleringen.

Vores struktur bliver altså som følger:

  • Indledning - hvor vi forklarer, hvordan vi har valgt at bygge diskussionen op.
  • Diskussion af resultatlighed - hvor vi med udgangspunkt i A5 diskuterer om det er muligt at fremme resultatlighed på arbejdsmarkedet.
  • Diskussion af chancelighed
    • Det negative frihedsbegreb - hvor vi med udgangspu
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind