Oversigt over Studienets hjælp til Reklameanalyse
Reklamer kender vi fra tv, aviser, magasiner, internettet og mange andre kanaler. Når du laver en reklameanalyse, skal analysen udføres anderledes alt afhængig af reklametypen – herunder analyse af reklamebilleder eller reklamefilm.
Vejledning til at lave reklameanalyse
Bliv bedre til at lave en reklameanalyse. Her på redaktionen har vi udarbejdet en vejledning, der hjælper dig fra start til slut i din reklameanalyse. I vejledningen finder du bl.a. hjælp til at lave en analyse af både reklamebilleder og reklamefilm.
Læs vores vejledning til reklameanalyse her
Eksempel på en reklameanalyse
Herunder har vi samlet over 200 forskellige reklameanalyser indsendt af andre elever. Du kan bruge dem til at finde inspiration i eller anvende som udgangspunkt til din egen reklameanalyse.
På Studienet har vi også udarbejdet vores egen reklameanalyse, som du kan anvende som eksempel. I eksemplet finder du kommentarer til hvert afsnit, så du løbende bliver vejledt i at analysere en reklame. Eksemplet består af en analyse og fortolkning af to tv-reklamer.
Se et eksempel på reklameanalyse til et 12-tal her
Hvordan laver jeg en reklameanalyse?
Skal du lave en analyse af et reklamebillede, skal du bl.a. analysere de visuelle virkemidler som farver og lys, linjer, perspektiv og tekst, hvis reklamen indeholder dette. Det er stærkt anbefalet at arbejde ud fra en model, når du skal du lave en reklameanalyse, og endvidere huske på, at du ikke skal følge modellen til punkt og prikke, men derimod bruge den som inspiration til hvad du kan inddrage i din reklameanalyse.
Skal du lave en analyse af en reklamefilm, skal du kigge efter nogle andre elementer i reklamen. Du skal f.eks. fokusere på reklamefilmens klipning, kameraføring, perspektiv, farve og lys, lyd og musik og flere andre ting.
-
Reklameanalyse Dansk A
Med denne analysemodel og vejledning til reklamer får du, hvad du behøver, når du skal lave en reklameanalyse i Dansk eller et andet fag. Vejledningen hjælper dig med at lave en god og struktureret an (…)
-
Smirnoff reklameanalyse Dansk A
Det er en analyse ud fra en reklame fra smirnoff. Indhold: Reklamen, Smirnoff 'pure thrill' er fra producenten Smirnoff vodka, og produktet er henvendt til unge festglade mennesker, i alderen 16-25 å (…)
-
Reklameanalyse af IKEA-reklamefilm Dansk A
Analyse og fortolkning af IKEAs reklamefilm ”Home: The Most Important Place in the World” instrueret af Martin de Thurah. Jeg lægger mest vægt på de filmiske virkemidler i reklamefilmen. Til sidst er (…)
-
Analyse af Carlsberg reklame Dansk A
Opgaven indeholder en analyse af reklamefilmen ”Vores øl. Vores kamp” produceret af Carlsberg. Analysen kommer ind på, hvilke filmtekniske virkemidler, der er gjort brug af i reklamefilmen, såsom lyd (…)
-
Analyse af kampagnefilm "Dead Man Walking" og "Sammenstødet" Dansk A
Opgaven indeholder en analyse af Rådet for Større Færdselssikkerheds kampagnefilm "Dean man walking" og "Sammenstødet". Ligeledes indeholder opgaven et læserbrev, der handler om, hvor grænsen for tv-r (…)
-
Analyse og sammenligning af reklamefilm: Unicef Danmark og Røde Kors Dansk A
Sammenlignende analyse af to reklamefilm fra hhv. Unicef og Røde Kors. Begge reklamer er fra 2011. Se dem her: Røde Kors TV-spot med HKH Kronprins Frederik Unicef Danmark reklame fra december 2011 O (…)
-
Analyse af reklamefilmen BUSSEN 2 - Buskunden Dansk A
Analyse af reklamefilmen "BUSSEN 2 - Buskunden" (2015) fra Midttrafik. I opgaven finder du en analyse af reklamefilmen, hvor de primære scener analyseres detaljeret med uddybelse af reklamens brug af (…)
-
Analyse af TV-reklamer for Becel Dansk A
Analyse af 3 korte tv-reklamer for Becel. Fra eksamenssættet "HHX Dansk A Maj 2003". (…)
-
Analyse af Fremtiden er ikke så sort, som den har været Dansk A
En analyserende artikel om Danmark med udgangspunkt i kampagnefilmen Fremtiden er ikke så sort, som den har været fra foreningen Landbrug og Fødevarer. Opgaven er fra eksamensættet med ned netadgang (…)
-
Analyse af to bilreklamer | Mazda og Kia Dansk A
Med denne opgavehjælp i hånden er du godt klædt på til at besvare opgave 5 fra den skriftlige eksamen i Dansk A på HHX den 21. maj 2015 (med netadgang). Foretag en analyse af den trykte reklame for Ma (…)