Appelformer

Som en del af analysen af argumentationen i debatindlægget "Tv-nyheder skal være hurtige" af Lasse Jensen, ser vi her på, hvoran forfatter anvender logos-, etos- og patos-appel.

Logos-appel

Lasse Jensen forsøger at tale til modtagerens fornuft (logos), når han fremlægger faktuelle oplysninger for at understøtte sine påstande, fx:

Den samlede længde af live-indslag i Tv-avisen kl. 18:30 er fordoblet på fem år, viser en rapport om DR’s nye nyhedsproduktionssystem, fra lektor Ralf Andersson fra Syddansk Universitet. Undersøgelsen, Den industrialiserede nyhedsproduktion, konkluderer, at aktualitet og tilstedeværelse er blevet bedre, men at der er færre originale historier, færre kritiske interview og færre velfortalte billedhistorier.

De markerede ord viser, at han underbygger sine påstande med undersøgelsens resultater.

Samtidig forsøger Jensen at påvirke læseren ved at nævne, hvem der står bag ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind