I denne webbog giver vi dig vejledning til at analysere artiklen "Tv-nyheder skal være hurtige" af Lasse Jensen.
Webbogen er skrevet med særlig henblik på opgaveformuleringen i opgave 4 fra skriftlig eksamen i Dansk A (netadgang) på STX den 28. maj 2014, som lyder:
Nyhedskriterier i tv-mediet
Opgaven skal indeholde en redegørelse for synspunkterne og en karakteristik af argumentationsformen i "Tv-nyheder skal være hurtige" (tekst 4).
Diskuter synspunkterne, idet du inddrager andre perspektiver på emnet, som du finder på internettet.
I denne opgave skal du anvende materiale fra internettet.
Præsentation af "Tv-nyheder skal være hurtige"
Skribent: Lasse Jensen, vært for P1-programmet ”Mennesker og Medier”
Udgivelse: Bragt i Information den 25. september 2013
Genre: debatindlæg
Hensigt med teksten: Er at oplyse læseren om, at kvaliteten (rent indholdsmæssigt) af nyhedsudsendelser på tv er blevet dårligere gennem årene, pga. den øgede konkurrence der er om seere.
Her kan du læse et uddrag:
Gendrivelse
Lasse Jensen fremhæver selv én af de indvendinger, der kunne være mod hans synspunkter for derefter at forsøge at modbevise dette argument:
Men seerne mener ikke, at kvaliteten er faldet, siger DR-Nyhedsproduktionschef Jacob Kwon. »Seertallet er gået op og kvalitetsbarometrene går i den rigtige retning,« siger han til Berlingske i forbindelse med rapporten.
Han har ret i, at DR’s tv-nyhedsudsendelser har fået en større andel af det generelt faldende nyhedsseertal. Men blindt at bruge seernes kvalitetsbedømmelse kan lyde som en kommerciel glidebane. Når Ekstra Bladet har succes på nettet og megasucces på smartphones, er det fordi kunderne ser en kvalitet i det. Ikke mindst en underholdningskvalitet. Journalistik er en vare, som ligger i krydsfeltet mellem information, perspektiv, underholdning og følelser.
Ved selv at inddrage modargumenter styrker han sin egen argumentation, da det viser, at han ikke forsøger at skjule noget.
Samtidig er det taktisk klogt at bruge Ekstra Bladet som eksempel på, at man ikke udelukkende kan måle kvaliteten ud fra den danske befolknings tilfredshed. Ekstra Bladets hjemmeside er (blandt befolkningen) nemlig ikke kendt for sine indholdsrige historier (i forhold til andre nyhedsmedier), men nok snarere for sin underholdningsværdi og hurtige nyhedsoverblik.