[57]

Billedanalyse

I denne vejledning hjælper vi dig med at lave analyse af billeder. Billedanalyse går ud på at arbejde med billedets enkelte dele, indtil vi kan samle de enkelte dele til en samlet forståelse for billedet.

Den første side i vejledningen giver dig et overblik i noteform over begreber til billedanalyse. Derefter følger en model, som hjælper dig med at komme i gang med din billedanalyse, hvis du synes, det er svært at få begyndt. 

Derefter følger en gennemgang af de analysepunkter, der er relevante, når du analyserer billeder: motiv, komposition, farver, lys og skygge, personer og miljø, symboler og evt. genrer. Dernæst har vi hjælp til fortolkning og perspektivering. Til slut har vi en side om eksempler på billedanalyse og en forklaring til begreberne det denotative, det konnotative og det tekstlige niveau, som nogle lærebøger bruger. Til slut giver vi specifik hjælp til billedanalyse i fagene Dansk, Engelsk, Historie og Billedkunst

Du kan se det meste af vejledningen som en værktøjskasse, hvor du kan hente begreber, du kan bruge i din analyse. Husk, at det er det enkelte billede, som skal styre din analyse. Det er sjældent relevant at analysere alle de punkter, som vi præsenterer i vejledningen.

Vores hjælp til billedanalyse fokuserer primært på malerier, men du kan bruge den til alle typer af billeder. Leder du efter hjælp til fotografier, så har vi en vejledning til at analyse af pressefotos, der kan være bedre at bruge. Vi har også særlig hjælp till analyse af reklamebilleder, og skal du arbejde med et skærmbillede fra en film, er vores filmanalysevejledning et godt sted at starte.

Her kan du læse et uddrag af vores hjælp til billedanalyse:

Når du har arbejdet med billedets kontekst og motiv, kan du gå i gang med analysen. Her vil nogle af de oplagte punkter at komme omkring være komposition, farver, lys og skygge, personer og miljø.

Kompositionen er billedets opbygning, og det er et analysepunkt, som altid er relevant at komme ind på i din analyse. Du kan overveje følgende spørgsmål, når du arbejder med kompositionen:

  • Hvad er placeret i billedets forgrund, mellemgrund og baggrund?
    • Har placeringen betydning? Er det vigtigste f.eks. placeret i forgrunden?
    • Gemmer der sig noget interessant i baggrunden?
  • Hvordan er billedbeskæringen?
    • Supertotal, total, halvtotal, halvnær, nær, ultranær?
    • Hvilken virkning har billedbeskæringen? Nærbilleder lader os ofte identificere os med en eller flere personer, mens supertotal giver overblik over omgivelserne.
  • Hvilke linjer er der i billedet?
    • Er der diagonale/skrå linjer, som giver dynamik og bevægelse?
    • Er der lige lodrette og vandrette linjer, som giver ro og stabilitet?
    • Er der buede linjer, som skaber et mere flydende udtryk?
  • Kan vi se figurer i måden, elementerne på billedet er placeret?
    • Er der f.eks. en stabil trekant (△) eller en ustabil trekant (▽)?
    • Er der en cirkel? Cirkler virker ofte organiske og samlende.
    • Er der en firkant? Er der noget inde i firkanten?
    • ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Billedanalyse

[57]
Bedømmelser
  • 08-06-2010
    God, overskuelig analysemodel! Især godt at der undervejs er billeder, så man rent faktisk kan se hvad det hele handler om... THUMBS UP!
  • 15-05-2011
    Givet af Folkeskoleelev i 9. klasse
    Den hjalp mig super meget til min muntlige prøve :)hele opgaven er super god til billedeanalyse
  • 21-05-2015
    Givet af 3.g'er på STX
    dejlig overskuelig. virkelig god hjælp!
  • 21-04-2014
    rigtig god og brugbar..