[0]

Aktuelle tendenser i nyheds­formidlingen

Her finder du Studienets vejledning til at skrive en argumenterende artikel om aktuelle tendenser i nyhedsformidlingen med udgangspunkt i kronikken "Nyhedsformidling på tv: Nu styrer formen mere end indholdet". Dermed bliver du i stand til at besvare opgave 3 fra den skriftlige eksamen i Dansk A på HF den 28. maj 2015, hvor opgaveformuleringen lød:

Argumenterende artikel om aktuelle tendenser i nyhedsformidlingen

Som en central del af din artikel skal du gøre rede for synspunkter og for måden, der argumenteres på i artiklen af Peter Olesen (tekst 8).

Diskuter synspunkterne, idet du inddrage teksten af Kristian Frederiksen og Rasmus Sylvest Larsen (tekst 3).

Desuden kan du inddrage andet materiale fra hæfte 1.

Præsentation af teksten

Titel: ”Nyhedsformidling på tv: Nu styrer formen mere end indholdet”.

Skribent: Peter Olesen. Dansk journalist og tidligere nyhedsvært på blandt andet Tv-avisen.

Udgivelse: Teksten er udgivet i Kristeligt Dagblad den 18. januar 2014.

Teksttype: Kronik.

Hensigt: Peter Olesen har med teksten til hensigt at give sit syn på moderne nyhedsformidling til kende. Han peger på, at den moderne nyhedsformidling er for useriøs, da der i for høj grad fokuseres på formen fremfor indholdet.

Ordliste

Vi giver dig her en liste over ord fra artiklen, der kan være lidt vanskelige at forstå.

Partout: Absolut eller for enhver pris.

Operettestat: Betyder her et overfladisk/underholdningsfikseret land.

Falbelader: Unødvendige og overflødige forskønnelser.

Beskæmme: At bringe skam over noget.

Såre: Særdeles eller meget.

Kakadu Bar: En Københavnsk nat/stripklub. 

Mere hjælp

Her kan du se, hvordan du bygger din argumenterende artikel op:

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Aktuelle tendenser i nyheds­formidlingen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.