Filmiske virkemidler

I din analyse af ”Officer i Forsvaret” kan du også komme ind på de filmiske virkemidler, instruktøren har valgt at benytte sig af i filmen. Disse fortæller noget om, hvordan filmen er med til at fange publikum og levere sit budskab.

Klipning

Klipningen i en film handler om, hvordan de enkelte scener og indstillinger er sat sammen til en hel film, og hvilket indtryk dette giver på seeren.

Varierende klipperytme

I filmen er der gjort brug af forskellige hastigheder i klipningen.

  • Store dele af filmen er holdt i en forholdsvis rolig klipperytme, fx når kameraet går tæt på Snorres ansigt, og vi hører ham fortælle.
  • Dette er med til at give seeren en mulighed for at leve sig ind i filmen og identificere sig med Snorres fortælling.
  • Andre steder i filmen er der gjort brug af en hurtigere klipperytme, hvor vi blot ser et par sekunder af hver scene, før vi er videre til den næste.
  • Dette sker især, når de mere action-prægede sider af jobbet beskrives, fx deltagelse i krig og kamphandlinger.
  • Dermed kommer form og indhold til at understøtte hinanden, da den hurtige klipperytme giver en følelse af dynamik og højt tempo, som passer godt til de farlige situationer.

Krydsklipning

Hele rekrutteringsfilmen er bygget op som en form for parallelklipning, hvor to forskellige handlingsspor løber ved siden af hinanden.

  • På den ene side har vi billederne af Snorre, der sidder foran kameraet og fortæller sin historie. Disse billeder er rolige og harmoniske, og de giver seeren tid til at dvæle ved hans fortælling.
  • På den
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind