Opbygning

Når du analyserer et hvilket som helt værk, er det stort set altid relevant at komme ind på værkets opbygning. Det gælder også for reklamefilmen ”Vi skal nok køre for dig”.

Når man undersøger en reklamefilms opbygning, får man et bedre overblik over handlingen, og man får ofte øje på, hvilke virkemidler der grundlæggende benyttes i filmen.

Reklamen er opbygget i tre dele

Reklamefilmen ”Vi skal nok køre for dig” kan deles ind i tre dele: En begyndelse, en midte og en afslutning.

Begyndelse

I reklamefilmens begyndelse præsenteres stedet, de medvirkende og selvfølgelig produktet, Midttrafik:

Midttrafik præsenterer… Bussen”.

  • Som seere introduceres vi altså til filmens univers med det samme.
  • Vi ser de kommende buspassagerer, og vi ser bussen komme kørende.

Midterdel

I reklamefilmens midterdel er de ventende passagerer steget på bussen, og bussen kører sin rute. Her reklameres der for bussen og alle dens fordele, fx:

  • ”Toplækre siddepladser”.
  • ”Gigantiske panoramavinduer med imponerende udsigt”.
  • ”Designer-ringeklokker med cool funktion”.
  • ”Gratis håndtag”.
  • ”Den er stor og lang”.
  • ”Den har sin egen bane”.
  • ”Den er street”.
  • ”Og den kører også om natten”.

Mens fortællerstemmen dramatisk præsenterer bussens fordele for modtageren, fremviser reklamens billedside de omtalte genstande.

NB! På billedsiden fremstilles bussen ikke altid lige så smart, som fortællerstemmen fremstiller den. Det gør reklamen meget humoristisk (du kan læse mere om dette i afsnittet om humor).

Afslutning

Reklamen ender med at opsummere bussens præsentation – og reklamens budskab slås hermed fast:

  • ”Ja, bussen e
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind