Tre malerier om krigen i 1864 | Analyse

Her finder du hjælp til at analysere og fortolke tre malerier fra krigen i 1864. Det gør vi ved at vise dig en række eksempler på mulige analyser af fx komposition, farver og symboler. Derudover viser vi dig, hvad du kan komme ind på i din perspektivering, hvor du skal inddrage andre fremstillinger af krig.

Med denne analysehjælp er du godt rustet til at besvare opgave 6 fra Dansk A HHX eksamen den 21. maj 2015 (med netadgang), hvor opgaveformuleringen lød:

Foretag en analyse og fortolkning af de tre malerier om krigen i 1864.
Afslut besvarelsen med en perspektivering, hvor du inddrager fremstillinger af krig.

Præsentation af billederne

Tekst 9:

Titel: ”I Dybbøls Skanser i April 1864”
Maler: Jørgen Sonne
År: 1871
Detaljer: Oliemaleri, 130 x 194 cm.

Tekst 10:

Titel: ”Ottende Brigades Angreb ved Dybbøl 18. April 1864”
Maler: Wilhelm Rosenstand
År: 1894
Detaljer: Oliemaleri, 127 x 190 cm.

Tekst 11:

Titel: ”En Helt fra 1864”
Maler: Frants Henningsen
År: 1901
Detaljer: Oliemaleri, 178 x 238 cm.

Ordliste

Her giver vi dig en liste over vigtige ord, der anvendes i forbindelse med billederne, og som kan være lidt svære at forstå:

Skanse: En slags jordvold, der beskytter soldater mod angreb.

Brigade: En hærenhed på 4000-5000 mand, der er sammensat af forskellige typer soldater med forskellige våben.

Slag: Direkte kamp, som foregår inden for et afgrænset område og tidsrum, og som ofte har afgørende betydning for en krigs forløb.

Bajonetter: Lang, spids klinge, der monteres på et gevær, så det kan bruges som våben i nærkamp.

Dragon: Let bevæbnet soldat til hest.

Yderligere hjælp

Herunder kan du hente Studienets vejledning til billedanalyse, hvis du har brug for mere hjælp til at analysere de tre malerier:

    Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

    Få adgang til hele Webbogen.

    Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

    Køb medlemskab nu

    Allerede medlem? Log ind

    Tre malerier om krigen i 1864 | Analyse

    [0]
    Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.