Analyse af to bilreklamer | Mazda og Kia

Med denne opgavehjælp i hånden er du godt klædt på til at besvare opgave 5 fra den skriftlige eksamen i Dansk A på HHX den 21. maj 2015 (med netadgang).

Foretag en analyse af den trykte reklame for Mazda og tv-reklamen for Kia.
Sammenlign de to reklamer, og afslut besvarelsen med en diskussion af, hvorvidt de er tidstypiske.

Præsentation af reklamerne

Reklame for Mazda CX-5

Afsender: Mazda
Produkt: Bilen Mazda CX-5
Medie: Reklame trykt i magasinet Euroman i oktober 2014

Reklamefilm for Kia c’eed

Afsender: Kia Motors
Produkt: Kia c’eed
Medie: Tv-reklame vist på TV2 i 2013

Yderligere hjælp

Se her, hvis du har brug for mere generel hjælp til at gå i krig med en reklameanalyse:

Reklameanalyse

Her finder du Studienets vejledning til at lave reklamenalyse.

Uddrag

Her kan du læse en smagsprøve på opgavehjælpens indhold:

Reklamen for Mazda CX-5 lægger ud med at påstå, at ”Det er ikke en bil – det er en følelse”, og bevæger sig dermed fra begyndelsen væk fra produktets primære brugsværdi (transport) og videre til en sekundær brugsværdi. Den sekundære brugsværdi, som denne reklame lægger op til, er altså, at bilen er ”en følelse”, som der står i overskriften.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Analyse af to bilreklamer | Mazda og Kia

[2]
Bedømmelser
  • 16-11-2016
  • 24-10-2016
    Givet af HHX-elev på 3. år