Filmiske virkemidler

Billedbeskæringen

Når man undersøger billedbeskæringen i en film, ser man nærmere på, hvor meget seeren kan se af motivet, dvs. man undersøger hvor meget kameraet er zoomet. Her ser vi på billedbeskæring i de to kampagnefilm "Likvideringen" og "Festen".

Nærbilleder skaber fokus

I de to kampagnefilm er der anvendt nogle nærbilleder, der er værd at lægge mærke til. Et nærbillede er, når der er zoomet ind på en bestemt genstand eller lignende.

  • I begyndelsen af ”Likvideringen” vises et centralt nærbillede af Patricks mobiltelefon, da de tre mænd befinder sig i bilen.
  • I ”Festen” vises nogle centrale nærbilleder af Patrick, hvor han henholdsvis hælder sprut op i sit glas og drikker af glasset.

https://www.youtube.com/watch?v=_cBeUaUhrqA&feature=related (0.13)

https://www.youtube.com/watch?v=KAv70sJ2jMU (0:43)

  • Nærbillederne er her med til at skabe fokus på henholdsvis mobilen og alkoholen.
  • De er dermed med til at pege frem mod de to films tema og budskab om sikker trafikkørsel, og nærbillederne bliver dermed centrale for forståelsen af de to film.

Nærbillede varsler handlingen

At alkohol spiller en central rolle i ”Festen” understøttes af, at det netop er sprutflasken, der rammes af det første skud. Også her har vi et nærbillede:

https://www.youtube.com/watch?v=KAv70sJ2jMU: 0:53.

  • Nærbilledet af flasken, der rammes, kan ses som en symbolsk handling, der varsler, at det ikke blot er flasken, der rammes:
  • Også Patrick vil blive ramt af den handling, han her er i gang med.

Et lignende symbolsk handling ses i ”Likvideringen”.

  • Her kan mobiltelefonen, der kastes ud ad vinduet, ses som et forvarsel om, hvad der senere vil ske med Patrick
  • Også han vil blive vraget og kastet ud på dybt vand og må klare sig selv.

Filmiske virkemidler, der skaber spænding

Nærbilleder skaber spænding

Udover at skabe fokus i filmene bruges der nærbilleder til at skabe spænding:

  • I ”Likvideringen” ses dette fx, da de tre mænd er på ved mod kahytten, hvor den mand, de skal likvidere, befinder sig. Her er der zoomet ind på Alvins sko:

https://www.youtube.com/watch?v=_cBeUaUhrqA&feature=related, 0:42.

Nærbilledet er her med til at skabe spænding af følgende årsager:

  • Vi kan ikke se omgivelserne, og vi ved dermed ikke, om der er farefulde elementer tæt på, vi skal være opmærksomme på.
  • Vi har altså intet overblik over situationen (dette ville vi have haft, hvis det i stedet var brugt en totalbillede, dvs. et billede, der viser hele omgivelserne).

Et andet eksempel på et nærbillede, der skaber spænding, ses, da Vladimir tager sin pistol frem for at skyde mod Patrick, Alvin og Svend Erik:

https://www.youtube.com/watch?v=_cBeUaUhrqA&feature=related,1.38

Her er nærbilledet ligeledes med til at understøtte det dramatiske og spændingsfyldte (som yderligere understreges af lyden).

Hurtig klipning skaber spænding

I ”Festen” er der desuden brugt det, man kalder hurtig klipning, dvs. at der klippes mange gange på kort tid.

  • Dette ses i skudscenen, hvor de mange skud flyver festdeltagerne om ørerne (0:55-1:16).
  • Den hurtige klipning er her med til at skabe action og dramatik.

Håndholdt kamera

I skudscenen er der derudover brugt håndholdt kamera, dvs. at kameramanden selv bærer rundt på kameraet.

  • Dette giver billedet et uroligt og dramatisk udtryk.
  • Derudover føler man som seer, at man befinder sig midt i handlingen, og den dramatiske handling bliver dermed mere intens.
  • Det håndholdte kamera skaber desuden en tydelig kontrast til begyndelsen af filmen, hvor kameraet panorerer stille og roligt rundt.

Lyd

Underlægningsmusikken i ”Likvideringen”

I ”Likvideringen” er der brugt underlægningsmusik, dvs. at der er brugt musik, som ikke kommer fra selve scenerne.

  • Den underlægningsmusik, der er anvendt i filmen, giver associationer til soundtracks fra den amerikanske instruktør Quentin Tarantinos film, hvoraf nogle af de mest kendte også foregår i gangstermiljøer (fx Pulp Fiction og Håndlangerne).
  • Underlægningsmusikken er lagt hen over de fleste af scenerne i filmen, og musikken er med til at skabe en cool og autentisk ”film-stemning” som fx i Tarantinos film eller de 70’er actionfilm, som han med sit valg af soundtrack refererer til.
  • Da de tre mænd står foran Vladimirs dør, og da Patrick bringer mobilepisoden fra bilen op, nedtones musikken (0:54).
    • Musikkens bratte afslutning er her med til at understrege, at filmens vendepunkt og drejning er nået.
    • Der er ikke længere brug for cool og dramatisk musik, da filmen nu handler om trafiksikkerhed.

NB: Musikken optrappes dog igen, da Vladimir tager sin pistol frem (1:37-1:38) for at skyde efter mændene, og her er musikken med til at skabe et øjebliks dramatik. Musikken stopper dog brat, da Alvin vender sig om for at skyde Vladimir. Også her er musikken med til at understrege et dramatisk punkt, der brydes.

Musikken i ”Festen”

I ”Festen” er der ikke brugt underlægningsmusik, men i stedet kommer musikken fra selve scenerne (reallyd).

  • I begyndelsen af filmen både ser og hører vi Alvin stå på scenen og synge den amerikanske sanger Frank Sinatras ”New York, New York”.
  • Tempoet på den kendte Sinatra-sang er langsomt og tilbagelænet, og musikken er dermed – udover at være med til at skabe en cool stemning – med til at understøtte den tilsyneladende fredelige og rolige fest.
  • Derudover er det langsomme tempo med til at skabe en kontrast til den efterfølgende skudscene, der foregår i et meget højt tempo.

Reallyde peger frem mod filmens tema og budskab

I de to film er der desuden en masse eksempler på reallyde, dvs. lyde, der befinder sig i selve filmen.

  • I ”Likvideringen” er der særligt én reallyd, der er værd at lægge mærke til, nemlig lyden af den sms, Patrick får i bilen (0:12).
  • Lyden af sms’en er her med til at sætte fokus på, at Patrick kører bil og skriver sms’er på samme tid.
  • Et lignende eksempel ses i ”Festen”, hvor man både ser og hører, at Patrick hælder sprut op i sit glas (0:41). Også her er denne lyd med til at pege frem mod filmens overordnede tema og budskab.

Andre virkemidler

Når du skal analysere de filmiske virkemidler i de to film "Likvideringen" og "Festen", er der naturligvis også andre virkemidler, du kan tage fat på. Dog er det vigtigt at huske på, at du ikke skal komme ind på alle filmiske virkemidler i din analyse. I stedet skal du udvælge de elementer, der er særligt interessante i forhold til dit fokus.

Perspektiv

Du kan i din analyse også holde øje med, fra hvilken vinkel de enkelte scener er filmet. Er der anvendt frø-, normal-, eller fugleperspektiv?

Et eksempel på frøperspektiv ses her:

https://www.youtube.com/watch?v=_cBeUaUhrqA&feature=related, 2:05

Alvin og Svend Erik er her filmet i frøperspektiv, dvs. at motivet er filmet nedefra. De kigger på Patrick, der svømmer rundt nede i vandet.

  • Frøperspektivet er her med til at fremstille Alvin og Svend Erik som overlegne i forhold til Patrick.
  • De befinder sig både fysisk og i overført betydning ovenpå, og frøperspektivet gør, at de fremstår mægtigere end Patrick.

Farver og lys

Du kan i din analyse også vælge at se nærmere på de filmiske virkemidler ”Farver og lys”. Her kan du fx stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvilke farver er der anvendt i de to film, og hvordan adskiller de to films farver sig fra hinanden?
  • I de to film (og særligt i ”Festen”) er der brugt mange skyggefulde og mørke billeder. Hvilken effekt har dette?
  • I slutningen af ”Festen” er Alvins og Svend Eriks ansigter lyst op, mens Patrick befinder sig i mørke.
    • Hvilken effekt har dette? (Fx at det kan være med til at fortælle seeren, at Alvin og Svend Erik er ”ovenpå”, mens Patrick må gå en mørk og dystre skæbne i møde?)