Perspektivering
I denne perspektivering vil vi sammenligne ”Der står et slot i vesterled” af B.S med digtet ”nr. 7”, som er skrevet af Karen Marie Edelfeldt.
Karen Marie Edelfeldt: "nr. 7"
Vi giver her et bud på, hvordan du kan perspektivere B.S. Ingemanns salme med Marie Edelfeldts digt ”nr. 7”, som stammer fra digtsamlingen tysh (1989).
- Digtet er et moderne digt (et centrallyrisk digt), der centrerer sig om et ”jeg” samt jegets indre følelsesliv.
- I modsætning til ”Der står et slot i vesterled”, som ikke bliver fortalt af et ’jeg’, kan dette digt dermed opfattes som meget personligt.
- Modsat ”Der står et slot i vesterled” følger ”nr 7” ikke en bestemt form eller rytme. I stedet synes linjerne at være delt op ved hjælp af tilfældige linjeskift, og der er mærkelige mellemrum midt i teksten.
Ingen sol, intet håb
Ligesom salmen ”Der står et slot i vesterled” af B.S. Ingemann handler ”nr. 7” også om tro, og solen og himlen bruges også i dette digt som symboler:
- I ”nr. 7” symboliserer solen og himlen håbet og troen, der slukkes. Det ses fx her:
- ”skyerne skinner bugnende der