Temaer og tendenser

Fællestræk ved 3. fase-modernismen

Alle temaer kan bruges: I 3. fase-modernismens digtning er der ikke nogen temaer eller emner, som er forkerte, eller som ikke er fine nok. Her tager man alle mulige forskellige emner op, som man normalt ikke har beskæftiget sig med i lyrikken. Et berømt slagord i tiden er ’alt kan bruges’.

Eksempler: Jørgen Leth skriver en digtsamling om cykling og bordtennis, der hedder Sportsdigte. Dan Turéll blander Zen-buddhisme og western-temaer i digtsamlingen Karma cowboy.

Eksperimenterende stil: Formen og stilen i 3. fase-modernismen er stærkt eksperimenterende, og ofte er denne type litteratur vanskelig at forstå. Den sproglige stil er ikke følelsesfuld og højtidelig, som lyrikken ellers normalt er kendt for. Derimod kan stilen både være lav, hverdagsagtig og grov. 

Der afprøves nye måder at bygge et værk op på.

​​Eksempel: Vagn Steen udgiver digtsamlingen Riv selv, hvor læseren selv kan sammensætte sin egen digtsamling. Han udgiver også Skriv selv, hvor læseren skal skrive sit eget værk.

Der eksperimenteres meget med sproget. Sproget splittes ad og sættes sammen igen på mange forskellige måder.

Eksempler: Per Højholt digtsamling Turbo er én lang blabrende talestrøm, der sjældent giver ret meget mening. Der er ingen tegnsætning, og stavningen og ordsammensætningen er meget særpræget. I andre værker er sproget derimod ekstremt hverdagsagtigt og banalt som fx i Jørgen Leths Sportsdigte.

Fokus på sproget: Sproget er et centralt tema i alle former for 3. fase-modernisme. Man leger med ...

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind