Analyse

Her har du vores analyse af H.C. Andersens ”Danmark, mit Fædreland”. Digtet er et lyrisk jegs personlige hyldest til sit fædreland, Danmark. Igennem digtet fremhæver jeget forskellige aspekter ved Danmark, som han særligt holder af; fx naturen og sproget.

Vi indleder analysen med en række arbejdsspørgsmål til digtet. Det er en god ide, at du forsøger at besvare arbejdsspørgsmålene, inden du læser vores analyse. På den måde får du nemlig øvelse i at analysere og finder først dine egne svar, som du kan sammenligne med vores.

Vi indleder analysen med at se på digtets genretræk og komposition. ”Danmark, mit Fædreland” er et lyrisk digt, hvis ydre komposition er kendetegnet af en fast og regelmæssig form. I forhold til rim og rytme er digtet præget af mange enderim og en bunden rytme.

Herefter ser vi på digtets mange metaforer og symboler samt brugen af andre vigtige sproglige virkemidler. Vi undersøger blandt andet, hvilken virkning henholdsvis digtets brug af gentagelser og digtets høje sproglige stil har.

Vi analyserer desuden digtets fortælleteknik. Digtet fortælles af et lyrisk jeg, som taler til Danmark, der optræder som et ”du” i teksten. Jeget er ikke digtets egentlige hovedperson. Det er i stedet Danmark, der er det. Det viser vi på siden om digtets personer og miljø. Til slut i analysen forklarer vi, hvilke nationalromantiske træk der er i digtet.

Du kan bruge vores analyse til almindelig forberedelse, til eksamensforberedelse eller hvis du skal skrive en opgave eller artikel om ”Danmark, mit Fædreland”.

Digtanalyse

Denne analysemodel er tænkt som en hjælp til dig, der skal analysere et digt. Den kan bruges som inspiration til analyse og fortolkning af alle typer af digte, og den er god at benytte både til lektier, opgaveskrivning og eksamen.