Opgave 2

Analyser konkurrencesituationen blandt discountkæder. Besvarelsen må maksimalt fylde 4.800 anslag med mellemrum.

Vi bliver bedt om at analysere konkurrencesituationen blandt discountkæder. Her skal vi først finde ud af, hvilke kæder vi regner for discountkæder. Ifølge bilag 1 og 2 er discountkæderne Netto, Rema 1000, Fakta, Lidl og Aldi, men vi mener også, at det giver mening at se nemlig.com som en discountkæde. Discount er som regel kendetegnet af et smalt og fladt sortiment. Her falder nemlig.com lidt udenfor, da virksomheden har et bredere sortiment og varer fra specialforretninger (bilag 7). Men vi ved fra bilag 7, at nemlig.com slår sig op på at have samme priser og samme discountsortiment som Netto. Af den årsag mener vi, at det giver mening at tage nemlig.com med som en discountkæde.

Vi mener, at opgaveformuleringen lægger op til at vi skal bruge Porters Five Forces. Vi vil derfor bruge analysemodellen til at svare på spørgsmålet.

Porters Five Forces

Konkurrenter i branchen

Ud fra bilag 1, 2, 3 og 7 har vi seks konkurrenter i branchen: 2 store (Netto og Rema 1000), en mellem (Fakta) og tre små (nemlig.com, Lidl og Aldi). Netto er bedømt på markedsandele markedsleder, mens Rema 1000 er markedsudfordrer. De resterende er markedsfølgere omend man godt kan argumentere for, at nemlig.com er en markedsudfordrer, da vi kan se i bilag 7, at nemlig.com direkte udfordrer Netto.

Vi ved fra bilag 1 og 5, at discountbranchen er i væks...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind