Opgave 1

Karakteriser den danske dagligvarebranche. Inddrag bilag 1, 2, 3 og 4. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag med mellemrum.

Vi får at vide i opgaveformuleringen, at vi skal bruge bilag 1-4 til at karakterisere dagligvarebranchen. Vi starter derfor med at se, hvilke relevante ting bilagene fortæller os, før vi giver os i kast med karakteristikken.

Bilagene

Bilag 1

Bilag 1 indeholder mange informationer om den danske dagligvarebranche. Vi har bidt mærke i følgende:

  • Dagligevarebranchen har haft fremgang i 2019. Den totale dagligvarehandel havde en vækst på 2 % og den samlede omsætning var 116 mia. kr.
  • Bilaget præsenterer os for fire aktører i dagligvarebranchen:
    • Nethandel i form af onlinesupermarkeder. Ifølge en prognose vil nethandel vokse sig fire gange større frem mod 2029. Det vil gøre nethandel til en reel trussel på dagligvaremarkedet, hvis nethandel får en markedsandel på 10 %.
    • Supermarkeder. Supermarkedernes omsætning voksede 1 % i 2019 og var i stand til at fastholde en markedsandel på 36,4 %.
    • Hypermarkeder. Hypermarkeder er ifølge bilagets note megavarehuse, der kombinerer supermarked og stormagasin. Bilaget giver to eksempler; Kvickly og Bilka. Hypermarkedernes omsætning faldt med 705 mio. kr., hvilket svarer til 3 %.
    • Discountkæder. Discountskædernes omsætning voksede med 3 %, hvilket svarer til 1,5 mia. kr. Den samlede omsætning for discountkæder er dermed 49 mia. kr. i 2019. Discountkæderne stjæler markedsandele fra de andre aktører i dagligvarebranchen, men slås også indbyrdes. Bilaget nævner fem discountkæder; Netto, Fakta, Rema 1000, Aldi og Lidl. Ifølge e
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind