På de næste sider får du hjælp til at analysere ”Catwalk”. Novellen er skrevet af Jesper Wung-Sung og udkom i 2011 i Tretten tynde teenagere.
Hvis du har behov for mere hjælp til at komme i gang med analysen på egen hånd, anbefaler vi, at du læser vores generelle vejledning til novelleanalyse:
Billedsproget er præget af sammenligninger med dyr
Billedsproget i ”Catwalk” er præget af dyr. Der er flere metaforer og sammenligninger, hvor kildeområdet (billedleddet) er fundet i dyreverdenen. I begyndelsen af novellen hører vi fx, at de øvrige piger til festen flokkes om Veronica ”som bier om honning”. Vi hører også, at pumaørerne har været ”svinedyre”, mens et par antilopehove vil være ”hundedyre”.
Titlens catwalk indeholder også en metafor, som vi næsten ikke bemærker, fordi det er blevet et fast udtryk. En catwalk hedder nemlig sådan, fordi den er smal og høj. Ordet antyder, at man næsten skal have balance og elegance som en kat, før man kan gå på den. På den måde understreger billedsproget hele tiden det dyriske ved menneskerne.
De ”dyriske”, seksuelle drifter spiller da også en væsentlig rolle i novellens lille trekantsdrama mellem Veronica, Leon og Polly. Nogle vil nok også lave association fra det katteagtige i novellens titel til kvindens køn, der ind imellem omtales som en mis.
Det interessante ved novellens brug af dyr i billedsproget er dog mere, hvordan dyrene bliver billede på de unaturlige skønhedsidealer, som kræver kosmetiske operationer.